Timlönen är tio kronor
Tio till tolv timmar i streck och med en månadslön på 2600 kronor eller tio kronor i timmen, jobbar de anställda slovakerna på Torslandafabriken i Göteborg.
Det är en av Volvos huvudleverantörer som anställt och avlönat slovakerna som arbetar med att montera robotar och maskiner på fabriken.
Med bakgrund av vad som framkommit i Göteborg startar man nu en kartläggning även i Olofström.
Inhyrda konsulter
-I dagsläget känner vi inte till att det är några som arbetar under sådana förhållanden här. Men inköpsavdelningen har fått i uppdrag att titta noggrant på våra inhyrda konsulter, säger Jonas Knutsson, informationschef på Volvo Personvagnar Olofström.
På onsdag ska kartläggningen vara klar och innan dess vill han inte svara på vilka åtgärder Volvo Personvagnar i Olofström tänker vidta om det visar sig att kraftigt underbetalda arbetare jobbar i fabriken i Olofström.
Skrala arbetsförhållanden
-Det är för tidigt att säga. Vi får se vad vi hittar, säger han och betonar att det inte känns bra att Volvo har människor i sina fabriker som arbetar under så skrala arbetsförhållanden.
Några slovaker finns dock inte med bland de leverantörer Volvo just nu anlitar. I dagsläget har Volvo Personvagnar i Olofström en handfull leverantörer med utländsk arbetskraft. Majoriteten som jobbar med linjemontering kommer från England.
Att montera upp nya produktionslinjer är arbetsuppgifter som går utanför de Volvoanställdas ram även i Olofström.
Prisdumpningen skrämmer
Från fackets sida ser man därför inte direkt med oro för medlemmarnas situation i det sammanhanget. Men prisdumpningen, som hårt fördöms, ligger till grund för en inställning som generellt skrämmer och hotar de Volvoanställdas arbete i framtiden.
-Detta är inte bra alls. Det måste vara någon ordning på arbetsmarknaden. Jobb som utförs i Sverige ska gå under svenska avtal, med en svensk minimilön, säger Metalls ordförande på Volvo Olofström och kritiserar EU:s tjänstedirektiv hårt som enligt honom ligger till grund för slovakernas situation.
I avtalet med det tyska företaget har Volvo betalat för tyska lönenivåer. Det innebär en skillnad på mer än 20000 kronor i månaden. Pengarna har inte gått till arbetarna utan någon i kedjan av leverantörer har plockat det åt sig.
-Det här är en konsekvens av den fria rörligheten inom EU. Reglerna har säkert följts. Sedan kan man gå in på det här med moral och etik, säger Christer Gustavsson, presschef på Volvo Personvagnar i Göteborg.