Exit komvux – men ett sammansvetsat kollegium tänker inte ge upp i tysthet
Utbildningsnämnden hade bråttom att lägga ett varsel mot komvux lärare före sommarlovet för att kunna lägga ner undervisningen från nyår. Politikernas besked kom när sommarlovet stod för dörren, några lärare hade redan hunnit försvinna på semester. ”Sorgligt men nödvändigt” var beskedet till media.
– Vi fick inte mer än några timmars förvarning från vår rektor om vad som var på väg att beslutas i utbildningsnämnden, berättar läraren Marie Hallström.
– De tog min semester, fortsätter hon. Det här har malt i huvudet hela sommaren.
Lärarna är tydligt besvikna över att inte ha fått vara med i processen bakom politikernas beslut. De menar att de som experter på skolans verksamhet skulle kunnat bidra med förslag på hur organisationen hade kunnat slimmas istället för att läggas ner.
Det är dubbelt sorgligt att den här nedläggningen ska behöva ske just i Olofström, säger de. Olofströms komvux har hållits fram i så många sammanhang som ett föredöme för utbildningsformen som finns till för att ge alla medborgare en andra chans att skaffa sig betyg och en utbildning. ”Det livslånga lärandet”, som det så fint heter på kanslisvenska.
Lärarna berättar också om att skolan just har avslutat arbetet med att kvalificera sig för en kvalitetscertifiering. Det har också gjorts stora investeringar i studiemiljön och tekniska läromedel, till exempel en ytterst verklighetstrogen docka värd 200 000 kronor för vårdeleverna att träna på.
De 14 lärarna på komvux är ett sammansvetsat kollegium med en stor gemensam kompetens för att möta komvuxelevernas behov. För det allra mesta är det någon form av problem under tidigare utbildning som gör att eleverna har sökt sig till den här utbildningen. Undervisningen innehåller SFI (svenska för invandrare), hjälp att i efterhand komplettera med betyg i ämnen där man inte fick godkänt i grundskolan eller på gymnasiet, samt en vård- och omsorgsutbildning på tre terminer.
– Flera elever vi har haft har sedan fått ordning på sina liv och studier och kunnat fortsätta studera, till exempel till undersköterskeexamen, säger en av lärarna.
Men nu har redan denna samlade lärarkompetens börjat spridas för vinden. Lärarna som BLT får träffa räknar på fingrarna och kommer fram till att det kan vara så många som sju lärare som redan hunnit söka sig till nya arbetsgivare. Specialpedagogen Karin Widerberg är en av dem som snart försvinner. Hon vet att digital distansundervisning oftast behöver kompletteras med med hjälp på plats för att eleverna ska klara den och inte hoppa av sina studier.
– Hermods digitala distanskurser är bra, men jag lägger jättemycket av min arbetstid på de elever vi har som idag går deras digitala utbildningar. Utan stöd klarar de det inte, säger Karin Widerberg.
– Och, fortsätter hon, det här handlar om våra framtida skattebetalare istället för bidragsmottagare. Där ligger stora vinster både för individen och samhället.
Flera andra av lärarna framhåller också att Olofströms kommun på sikt inte sparar så mycket på att lägga ner komvux som man förlorar i det långa loppet.
– En liten kommun kan inte leva på att bara erbjuda sina invånare fin natur och många naturreservat. Det måste också finnas ett tillräckligt utbud av nära samhällsservice, säger Kasia de Maio.
Nu brinner det i knutarna om lärare och elever ska ha en chans att rädda åtminstone delar av komvux. Båda grupperna ser fram mot att få träffa politikerna på tisdag för att ställa frågor och framföra sina egna förslag på besparingsåtgärder inom komvux. Utbildningsnämndens ordförande Tamam Abou Hamidan (S) säger till BLT på fredagen att hon redan har fått en del intressanta synpunkter från lärarna och särskilt ett som hon skulle vilja gå vidare och utreda om det sparar tillräckligt med pengar.