Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

SAS återpublicerar kritiserad film

SAS tog bort en kritiserad reklamfilm från Youtube mindre än ett dygn efter att den publicerats efter en nätattack.
Nu har filmen lagts upp igen tillsammans med en annan kortare version, säger bolaget till TT.
Ekonomi • Publicerad 12 februari 2020
En reklamfilm från SAS misstänks ha utsatts för en attack enligt företaget. Arkivbild.
En reklamfilm från SAS misstänks ha utsatts för en attack enligt företaget. Arkivbild.Foto: Johan Nilsson/TT

Filmen som har väckt uppståndelse i sociala medier slog fast att "ingenting är skandinaviskt – allt är kopierat". Reklamen publicerades på tisdagen men togs bort dagen efter från såväl Youtube som SAS Facebooksida.

Anledningen var att företaget utsatts för en attack som bestod i flera liknande kommentarer med liknande formuleringar och att antalet "tummar ned" på Youtube ökade i en ovanligt hög hastighet.

Annons

– När vi såg den här onormala trafiken i vår Youtubekanal och på vår Facebooksida misstänkte vi att det var en nätattack. Vi kan aldrig acceptera att vara en plattform för andras åsikter vi inte står bakom. Därför valde vi att tillfälligt plocka bort filmen och se om vi kunde göra om något, säger Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS, till TT.

Våg av kritik

I filmen lyfter SAS fram mat eller uppfinningar som anses vara skandinaviska men som härstammar från andra länder. Som exempel tas köttbullar, Danmarks älskade smörrebröd och midsommarstången.

"Vad är egentligen skandinaviskt? Absolut ingenting", säger en berättarröst.

Det ledde till en våg av kritik på sociala medier av personer som anser att den klankar ned på Sverige och Skandinavien. En som är kritisk är Sverigedemokraternas partisekreterare Richard Jomshof.

"Vilket regelrätt djävla nonsens och självhat. Har alltid försökt flyga med SAS, men aldrig mer", skriver han på sin Facebooksida.

Filmen finns i flera olika versioner och en kortare version där reklamens budskap kommer fram snabbare publicerades under onsdagskvällen ­– tillsammans med den längre versionen.

– Det är det unika skandinaviska som vi står för och det obehagliga är de politiska budskap man vill pådyvla oss och det är det som vi måste stå emot.

"Farligt och obehagligt"

Andra som uppskattade reklamsnutten kritiserar i stället SAS för att inte stå upp för sina värderingar i och med att reklamen raderades.

TT: Vad säger ni om kritiken att ni inte står upp för era värderingar när ni raderade filmen?

– Jag tror att det är otroligt viktigt att man förstår vilken extrem situation en nätattack är. Det är oerhört farligt och obehagligt att användas som en plattform för andra syften och därför är det viktigt att få kontroll över det.

Annons

Mediestrategen Brit Stakston tycker SAS beslut att ta bort filmen, om än tillfälligt, var obegripligt och att företaget därmed förvärrade krisen som filmen skapat.

– Det var ett klokt beslut att lägga upp filmen igen och det är fortfarande ett lika stort misstag att de tog ned den för det gav bara ny energi till diskussionen på alla plan.

– Det är öppet mål för alla som satte i gång att kritisera den.

"Pinsamt ta ned filmen"

Stakston anser att SAS kommunikationsstab måste varit medveten om vilka reaktioner filmen skulle väcka eftersom den så tydligt tar upp frågor om svenskhet och identitet.

– Antingen är man otroligt ogenomtänkt eller så är det en väldigt medveten flört. Jag tycker det är pinsamt att man valde att ta ned filmen när den hamnat i ett blickfång för dem som driver de här nationalistiska frågorna.

I stället för att hänvisa till en attack och ta bort filmen borde SAS ha stängt ned kommentarsfälten och stått för sin produkt, anser hon.

– Det är inte en folkstorm. Det är en storm av personer med sympatier i vissa politiska läger och det är en skillnad i beskrivningen av det som händer, säger Stakston.

Anna Hansson/TT
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons