Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Mimmi Karlsson-Bernfalk: Vi vill ge fler unga en röst i samhällsdebatten – därför får de läsa BLT gratis i ett halvår

Vi vill ge yngre en tydligare röst i samhällsdebatten. Därför erbjuder vi alla mellan 16 och 25 år en gratis prenumeration på BLT i sex månader. Trovärdig journalistik är extra viktigt i en orostid som den vi upplever nu och dessutom har vi ett val i höst.
Mimmi Karlsson-BernfalkSkicka e-post
UTGIVARKRÖNIKA • Publicerad 2 april 2022 • Uppdaterad 7 april 2022
Mimmi Karlsson-Bernfalk
Detta är en personligt skriven text i Blekinge Läns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Krig i Europa. För bara ett halvår sedan var detta en otänkbar tanke för de allra flesta. Vi skulle bara ta oss igenom den sista pandemivågen, sedan skulle livet kunna fortsätta som tidigare. Trodde vi.

Nu vet vi att det inte alls blev så. Ryska trupper är på väg att i det närmaste utplåna hela städer i ett land inte långt från vårt. Miljoner människor är på flykt undan bomberna.

Annons

Med kriget följer desinformation och propaganda i en omfattning vi inte sett tidigare i vår del av världen. Vad är egentligen sant? Vem kan man lita på?

I dag sker ungas nyhetskonsumtion i stor utsträckning i sociala medier. Många är duktiga på källkritik men det är ändå svårt att sovra bland det som är propaganda och desinformation och vilka uppgifter som är trovärdiga. Inte ens bilder som förefaller äkta behöver vara det.

Här har journalistiken en viktig uppgift. Medier som BLT och andra dagstidningar har en lång tradition av ansvarsfull nyhetsrapportering, nära samhället och de läsare vi skriver för. Vi vill rapportera om det som är viktigt just här, just nu. Det är ett uppdrag som mycket tydligt formulerats av våra ägare:

”För Gota Medias publicistiska verksamhet är samhällsnyttan överordnad andra ambitioner och mål.

Det är med en aktiv och granskande rapportering som tidningarnas existens försvaras, särskilt i en tid när nyhetsflödet har många kanaler som är snabbare än den tryckta tidningen. Få av dem har tidningens grundlighet och genomslagskraft.”

Så står det i den publicistiska värdegrund som utgör basen för verksamheten på BLT och de övriga tidningar som ingår i koncernen Gota Media. Det är inte bara en samling vackra ord. De säger något viktigt. Vi på BLT ska göra skillnad. Varje dag. För alla människor som lever och verkar i Blekinge.

Men många unga känner att de inte blir lyssnade på. Vi vill ge även dem en röst i samhällsdebatten. Något som inte minst känns viktigt inför höstens val. Vilka frågor är viktiga för unga i dag? Hur ska de frågorna komma högt på den politiska agendan? Här är vi övertygade om att journalistiken har en avgörande uppgift. Vi vet att unga har viktiga saker att säga – och viktiga saker att lära oss andra. Vi vet dessutom att den som är välinformerad har lättare att göra kloka val – både i sin vardag och när det är dags att rösta den 11 september.

”Ska vi bli mer relevanta för yngre behöver vi ju prata med dem mer. Om vår journalistik, om källkritik men, kanske viktigast, om det som är viktigt för dem och hur vi kan göra mer nytta i deras liv”
Mimmi Karlsson-Bernfalk

De senaste åren har vi ansträngt oss för att utveckla vår journalistik så att även unga känner att vi speglar deras liv och deras frågor. Men vi kan och vill mer. Ett ytterligare steg tar vi nu.

Från och med i dag den 2 april erbjuder vi alla i Blekinge mellan 16 och 25 år att ta del av vår journalistik gratis i sex månader. Därefter avslutas prenumerationen automatiskt. Ingen behöver vara rädd för att fastna i ett abonnemang som är knepigt att ta sig ur. Det är viktigt för oss att påpeka. Men förhoppningsvis har vi under de sex månaderna fått chansen att visa att det är skillnad mellan att läsa vad vem som helst postat i sociala medier och den journalistik vi på BLT svarar för.

Under våren planerar vi för övrigt också att besöka länets gymnasieskolor och att finnas på plats i andra sammanhang där unga rör sig. Ska vi bli mer relevanta för yngre behöver vi ju prata med dem mer. Om vår journalistik, om källkritik men, viktigast, om det som är viktigt för dem.

Annons

Så nu är det upp till oss. Vi är redo. Och kanske att du känner någon som är redo att testa vad vi går för. I så fall hittar du erbjudandet här.

Trevlig helg!

Annons
Annons
Annons
Annons