Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Satsningar på vägar välkomnas i norr

Regeringens satsning på infrastruktur möts av både ris och ros av aktörer inom Sveriges transportsektor.
Politik • Publicerad 3 oktober 2024
Green Cargo efterlyser en bättre samordning mellan Trafikverket och näringslivet när det gäller underhållet av järnvägen. Pressbild.
Green Cargo efterlyser en bättre samordning mellan Trafikverket och näringslivet när det gäller underhållet av järnvägen. Pressbild.Foto: Peter Lydén/Green Cargo

– Det är bra för företagande i stort att man satsar på infrastruktur oavsett om det är väg eller järnväg, men vi kan aldrig säga att vi är nöjda. Vi vet att det inte betalar av underhållsskulden på järnvägen under den här planperioden, säger Gustaf Engstrand, näringspolitisk chef på branschorganisationen Tågföretagen.

Enligt infrastrukturpropositionen ska 607 av de 1 171 miljarderna användas för nyinvesteringar i transportsystemet.

Annons

– De investeringsmedlen äts ganska snabbt upp av det planerade Skåneprojektet, med två nya spår på järnvägssträckan Hässleholm-Lund, samt Västra Götalandsprojektet med ny järnväg mellan Göteborg och Borås, säger Gustaf Engstrand.

Bättre samordning

Green Cargo är den största järnvägsoperatören för gods i Sverige där kunder inom skogs-, stål- och pappersindustrin dominerar.

– Ett positivt besked är att man höjer taket för trimningsåtgärder från 100 till 150 miljoner. Vi hade efterfrågat en fördubbling för att ge Trafikverket bättre förutsättningar att genomföra den typen av åtgärder som ger stor effekt på kort sikt, säger kommunikationschef Stephan Ray.

Kapacitetsbristen ställer till stora bekymmer för godstrafiken och Green Cargo efterlyser en bättre samordning mellan Trafikverket och näringslivet när det gäller banunderhållet.

– Vi får nog ställa in oss på en period av väldigt mycket banarbeten även framöver. Där kan man bara beklaga att Trafikverket inte har förmågan att åstadkomma mer underhåll för pengarna, säger Stephan Ray.

Effektiviserar frakten

I norr välkomnas satsningarna på vägar.

"Det satsas på vägar med bärighetsklass 4, som kan ta tyngre och längre lastbilar, vilket effektiviserar frakten och gör den mer miljövänlig. Men vi behöver även få en fungerade järnväg och ser fram emot att det satsas på underhåll och att bygget av Norrbotniabanan sätter fart", säger Patrik Jonsson, chef för Skog & Virke på Norra skog, i en skriftlig kommentar.

Statliga SJ skriver i ett mejl till TT:

"Vi kan bara instämma med infrastrukturministern om att det kommer att vara en tuff period även framöver, och det är bra att man har ambitionen att ta tag i järnvägsunderhållet. Vi har stora förhoppningar på uppdraget som Trafikverket fått om att hitta nya metoder och arbetssätt för att snabbare arbeta ner underhållsskulden utan att det påverkar alla de kunder och resenärer som dagligen använder denna så viktiga infrastruktur.”

Låg prioritet

Hos Naturskyddsföreningen är besvikelsen dock stor över att klimatperspektivet inte kommer högre upp på dagordningen.

"Regeringen väljer att storsatsa på vägtrafiken i en tid när den måste minska och tågtrafiken öka. Regeringen nämnde knappt klimatet under pressträffen, vilket tyder på att klimatperspektivet har låg prioritet i regeringens politik om infrastruktur", säger Beatrice Rindevall, ordförande för Naturskyddsföreningen.

TT
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons