1. Avdelningar
  2. Orter
  3. E-tidning
  1. Shop
  2. Tjänster
  3. Annonsera
  4. Tipsa oss!
  5. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Nyheter

Nya S80 är Volvos bästa bil

Min tid med den här Volvon präglas av frågor. Varför bygger man den här bilen överhuvudtaget?
Nyheter • Publicerad 30 januari 2007

Om två år ska jag köpa en sådan här bil. Helt klart är det den bästa bil Volvo byggt. Den bästa bilen men inte den miljövänligaste eller mest praktiska.

Volvo började bygga prestigebilar för snart fyrtio år sedan och då handlade det om en och en halv 144:a som blev 164. Längre, tyngre, snabbare och en sexcylindrig variant av den klassiska B 20-motorn. B 30 hette den och den satt bland annat i en engelsk sportbil med namanet Marcos.

Påkostad variant Inte för att den levde upp till Volvos slogan på den tiden, Volvos värde varar, hette det nog men det gällde inte den mest påkostade varianten. Så fortsatte man med 264 där fransmännen varit med och lagt näsan i blöt genom att leverera en V6-motor som också satt i Peugeot, Renault och irländska DeLorean. Motorn hade trånga oljekanaler och var inte vidare anpassad till kylan här i norr men den var riktigt trevlig om man fick förmånen att köra en icke avgasrenad bil.

Nästa generation lyxvolvo hette 760 och den gick att få medfyrcylindrig turbomotor, fransk V6:a från 264 eller tysk dieselsexa från VW Transporter. 760 blev 960 och den fick en egenproducerad rak sexa igen. En mycket trevlig och pålitlig maskin på 2,5 eller 3,0 liter.

Miljöperspektiv Så började det knorras, framför allt i Amerika, över bristen på en riktig V8 i XC90. En V8 blev det men den köptes in av en japansk underleverantör. Nu började Volvo tala om stylade motorrum och ljuddesignade avgassystem.

Man ville vara med och fightas i bilvärldens "upper middle class". Lira med Mercedes Audi och BMW med andra ord. Man stod där med sin moderna men samtidigt omoderna 4,4 liters V8 på 315 hk och tyckte väl att den kunde platsa även i uppföljaren till klassikern S 80. Motorn är modern ur ett tekniskt perspektiv och omodern ur ett miljöperspektiv.

Det kokades soppa på den japanska V8:an, den fina fyrhjulsdriften med Haldex-diff från XC 70 och en ny hjulupphängning där mamma Ford var med och petade lite. Allt kryddades med sval skandinavisk design och världens bästa bilstolar.

Reslultatet då? Ännu en lyxbil utan ett tillräckligt brett motorprogram? Nej faktiskt inte. Den här gången har man lyckats peta ihop en bil som det slår gnistor om. En bil som får pälsen i koncernkollegan Jaguar att resa sig. Ur ett förarperspektiv är nya S80 V8 AWD en bättre bil än Jaguar XJ 8. Styrningen är imponerande.

Vägegenskaperna bland de bästa och tryggaste jag kört samtidigt som motorn och växellådan är ett föredöme ur alla perspektiv utom bränsleförbrukningen. Det märkliga är att Volvo lyckats bygga en 1,8- tons bil som beter sig som en 1,2-tons sportbil på vägen.

Styrrespons, fjädring och stabilitet är imponerande men kikar man på färddatorns lilla avdelning för bränsleförbrukning så står det klart att det rör sig om en tung bil med fyrhjulsdrift.

En lång kö Hade vi haft samma företagarklimat i Sverige som man har i Tyskland hade den här bilen rönt samma öde som nya Mercedes S-klas. En lång kö av framgångsrika företagsledare och andra viktigpettrar som valt att manifestera sina framgångar med en riktigt bra och proffsig långresebil hade beställt sin favoritbil med resultatet att leveranstiderna blivit riktigt långa. I jantelagens Sverige funkar inte detta. Ingen blir imponerad av att någon kröner sin framgång med en bra bil. Här döljer man framgången genom att flyga mellan sina uppdrag och hyra en något mera spartansk V50 utan mettaliclack för att inte reta upp eventuella kunder.

Resulattet är en riktigt bra långresebil för svenska förhållanden.

Vägegenskaperna och strålkastarna är bland de bästa jag kört. Bra halvljus och kanonbra helljus med bra bredd som lyser upp de viktiga vägrenarna och därmed eventuell vägälgar. En riktigt bra bil som antagligen inte kommer att hålla samma höga andrahandsvärde som XC 70 med dieselmotor. Ett fynd på begagnatmarknaden redan om några år.

Därför kommer jag nog att sälja min V70 och min Porsche 928 för att ersätta båda med en Volvo S80 AWD V8. S80:har en motor som är jämförbar med 928:an och vinteregenskaper jämförbara med V70 AWD.

Stefan Nilsson
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.