1. Avdelningar
  2. Orter
  3. E-tidning
  1. Shop
  2. Tjänster
  3. Annonsera
  4. Tipsa oss!
  5. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Nyheter

Ny lista rankar begagnade bilar

Svenskt och japanskt vinner när Folksam och Bilprovningen gemensamt utser de begagnade bilar som både är krocksäkrast och klarar sig bäst i besiktningen. Både Saab och Volvo finns med på listan. (TT)
Nyheter • Publicerad 15 september 2010
Foto: 
Foto: Scanpix

Nu finns en lista på de begagnade bilar som både är krocksäkrast och krånglar minst. När Bilprovningen och Folksam samkör sina listor för bilar från före 2006 är det svenskt och japanskt som vinner. På listan finns utan rangordning: Volvo S 40 och Volvo V 50 2004-2006, Saab 9-5 2004-2006, Toyota Camry 2001-2003, Toyota Prius 2004-2006, Toyota Avensis 2005-2006, Lexus IS 2006 och Honda Civic 2006.

Varje år byter över en miljon begagnade bilar ägare. Maria Krafft, chef för trafik och miljö på Folksam, tycker att listan ger en bra vägledning för bilköp.

I studien har 395 bilar från 1990-talet till 2006 ingått där det finns tillräckligt underlag från besiktningar. De åtta som platsar på topplistan har fått högsta betyg i alla kategorier: fem stjärnor i krocksäkerhetstestet Euro Ncap eller högsta betyget i Folksams rapport över säkra bilar, antisladd som standard, ett dokumenterat effektivt whiplashskydd och är minst 25 procent bättre än medelbilen i Bilprovningens statistik.

Att inga tyska bilar finns med på listan beror på att de under den tidsperioden inte hade godkänt whiplashskydd.

Tre märken hade hög krocksäkerhet men hög andel bilar som underkänts i besiktningen: Renault Laguna 2001-2006, Renault Megane 2003-2006 och Volvo XC 90 2002-2006.

Två bilar hade bra besiktningsresultat men låg krocksäkerhet: Ford Ka 2006 och Hyundai Atos 2001-2006.

Tidningarnas Telegrambyrå
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.