Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Modebranschen försiktigt optimistisk

Modehandeln krisar fortfarande – men ser ut att resa sig långsamt.
I mars ökade klädhandeln med nästan 27 procent och skohandeln med cirka nio procent, jämfört med samma månad i fjol, visar Svensk Handels så kallade stilindex.
Ekonomi • Publicerad 13 april 2021
Kläd- och skohandeln tar stryk av rådande restriktioner, men det ser ljusare ut än i fjol. Arkivbild.
Kläd- och skohandeln tar stryk av rådande restriktioner, men det ser ljusare ut än i fjol. Arkivbild.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Jämför man i stället med mars 2019 backar däremot både kläd- och skohandeln ordentligt, med 26 respektive 49 procent.

– Försäljningen återhämtar sig från bottennivåerna för ett år sedan. Vi ska minnas att det var i mars förra året som pandemin slog till med full kraft och över en natt lämnade shoppinggator och butiker tomma. Att mars 2021 skulle bli bättre är föga förvånande, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Annons

Siffrorna måste tolkas med försiktighet. Läget är fortsatt tufft, understryker han.

Försäljningen på nätet fortsätter att växa och väger till viss del upp för tappen i de fysiska butikerna, som tar stryk av rådande restriktioner.

– Fortsatt är det dock väldigt många modeföretag som knappt håller sig ovan ytan, och då är det redan många som tvingats lägga ned sin verksamhet.

Nu sätter branschen sitt hopp till framgångar på vaccinationsfronten, enligt Mats Hedenström.

– Hoppet om vaccination, som ska möjliggöra möten människor emellan, är det ljus i tunneln som hela branschen hyser sitt hopp till. Därför är det glädjande att vaccinationstakten ökat och att allt fler kan träffa sina nära och kära, vilket på sikt bådar gott för modehandeln, säger han.

TT
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons