Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Konsumentverket lägger ned ärende mot SAS

Ekonomi • Publicerad 25 mars 2021
Många konsumenter klagade under förra året på SAS för sena återbetalningar för inställda flyg. Nu har bolaget bättrat sig, enligt Konsumentverket. Arkivbild.
Många konsumenter klagade under förra året på SAS för sena återbetalningar för inställda flyg. Nu har bolaget bättrat sig, enligt Konsumentverket. Arkivbild.Foto: Johan Nilsson/TT

Konsumentverket avslutar tillsynsärendet mot flygbolaget SAS, enligt ett pressmeddelande. Bolaget uppger själva att 99,92 procent av de resenärer som drabbats av inställda flyg nu har fått tillbaka sina pengar och Konsumentverket har noterat att antalet anmälningar mot bolaget minskar, står det i pressmeddelandet.

Dock gäller vitesföreläggandet mot SAS året ut och Konsumentverket påpekar att de fortsätter med uppföljningar av hur bolaget sköter återbetalningarna. Resenärer har rätt till återbetalning inom sju dagar när en resa ställts in.

"Om återbetalningstakten försämras finns det inga hinder för att öppna ett nytt ärende mot SAS", säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket, i en kommentar.

TT
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons