Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Expert: Singeldagen inte här för att stanna

Nu är det återigen dags för Singeldagen – världens största konsumtionsdag.
Men etnologen Jonas Engman tror inte att den kinesiska shoppingdagen kommer att få fäste i Sverige.
Ekonomi • Publicerad 10 november 2021
Black friday är i år den 26 november, innan dess är det dags för Singles day. Arkivbild.
Black friday är i år den 26 november, innan dess är det dags för Singles day. Arkivbild.Foto: Braastad, Audun/NTB/TT

Singeldagen är en kinesisk motsvarighet till amerikanska Black friday och infaller den 11 november. Näthandelsjätten Alibabas försäljning låg under en period på elva dagar kring Singeldagen förra året på motsvarande 600 miljarder kronor.

Butiker och näthandlare i Sverige gör sitt bästa för att väcka intresse med faktasidor, nedräkningar och rabatter.

"Räcker inte med synlighet"

Annons

Jonas Engman, som forskar kring våra ritualer vid Nordiska museet, ser en uppförsbacke. Till skillnad från Black friday saknar Singeldagen kulturella vägar in i Sverige.

– Det ska mer till i så fall. Det räcker inte med synlighet. Vi får ju presenterat för oss mängder av högtider som firas i olika länder, men det betyder inte att vi plockar upp dem, säger han.

– USA och det anglosaxiska har sedan 1800-talet varit ett föredöme för oss, medan det kinesiska och asiatiska känns mycket mer avlägset.

Etnologen beskriver det som att det måste klicka med "vår kulturella grammatik".

– Språk är en bra liknelse. Om vi inte talar samma språk tar vi inte upp det andra språket heller och vi hör direkt om det är någon som har en brytning. Ritualer och traditioner fungera ungefär likadant.

Strikt kommersiella

Kommersiella intressen har nära koppling till våra högtidsdagar. Men där exempelvis halloween, som fick fäste i Sverige genom amerikansk populärkultur, också innebär ett slags firande, är senare års shoppingdagar strikt kommersiella.

– Sammanhanget är handeln. Kommer det ett bra erbjudande kanske vi köper något. Men kulturellt är det inget som är viktigt för oss. Jag kan inte föreställa mig att det gör något större avtryck i vår vardag rituellt, mer än att vi gör av med mer pengar och köper varor, säger Jonas Engman.

TT: Vad är skillnaden mot till exempel halloween?

– Det finns en kulturhistorisk blinkning mot något traditionellt, alla helgons dag. Samma med kanelbullens dag där vi har en föreställning om att den funnits länge i vårt land, även om det inte stämmer. Det måste finnas någon sorts historia som kan fogas in i något vi uppfattar som vår självbild.

Fakta: Konsumtionshögtider

Singeldagen – på kinesiska guanggun jie och internationellt känd som Singles day – har ett inte helt glasklart ursprung. Men det började på 90-talet, troligen bland studenter, med tanken om en speciell dag då singlar skulle unna sig lite extra. Själva dagen infaller den 11 november – 11/11 – eftersom de uppradade ettorna anses påminna om ensamma personer.

Black friday kommer från USA och efterföljer den amerikanska högtiden Thanksgiving som infaller den fjärde torsdagen i november varje år. Black friday är USA:s största shopping- och readag och utgör startskottet för julhandeln.

I Sverige är Black friday ett relativt nytt fenomen, men dess popularitet har växt snabbt under de senaste fem åren, enligt Svensk handel.

Källa: Svensk Handel och HUI Research

TT
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons