Elbilen är ännu ingen självklar klimaträddare
Dessvärre är varken elbilen eller biobränslen en enkel lösning för att minska utsläppen av klimatgaser. Om biobränslen odlas på mark som kan användas till matproduktion eller på mark där regnskog huggs ner kan de rentav vara sämre för klimatet än fossila bränslen. Och din elbil behöver du köra flera tusen mil innan den är bättre för klimatet än en dieselbil.
För elbilarna är det tillverkningen av batteriet som gör att den redan i tillverkningsledet ligger back i klimatskuld jämfört med en vanlig bil.
Enligt en rapport från IVL Svenska Miljöinstitutet är batteritillverkningen så energikrävande att det motsvarar många tusen mils körning med en vanlig fossilbränslebil. Även brytningen och utvinningen av metallerna som ingår i litiumjonbatterier är kemikalietung och starkt energikrävande.
– Kommande politiska styrmedel behöver ta hänsyn till utsläpp även i tillverkningsledet, säger Mats-Ola Larsson på IVL.
IVL:s rapport, som kom 2017, blev lite av en väckarklocka för bilindustrin som nu letar efter både nya batteritekniker och alternativa metaller med mindre miljö- och klimatpåverkan. Men än är det en bit kvar.
För att en elbil ska vara bättre för klimatet krävs också att den laddas med förnybar el.
Även vissa biodrivmedel har en del kvar att bevisa när det gäller att räkna hem en klimatvinst. Framför allt är forskarna rätt överens om att det inte går att ersätta allt fossilt fordonsbränsle med biobränslen. Med en befolkning på jorden som närmar sig tio miljarder räcker marken inte både till energiodling i den omfattning som vårt nuvarande resande kräver och till mat åt alla.
Källor: IVL, Northvolt, Trafikverket, Energimyndigheten
Elbilsbatterier
Elbilsbatterierna finns med olika prestanda mellan 30 och 100 kilowattimmar. Ju fler kilowattimmar desto längre kan bilen gå mellan laddningarna och ju snabbare kan den accelerera. Baksidan av medaljen med många kilowattimmar är att det släpps ut 150 till 200 kilo koldioxidekvivalenter per tillverkad kilowattimma.
En elbil med ett batteri på 30 kilowattimmar orsakar utsläpp på 4,5 till 6 ton koldioxid vid tillverkningen medan en elbil med ett batteri på 100 kilowattimmar orsaker utsläpp på 15 till 20 ton koldioxid.
En större dieselbil kan alltså köra mellan 14 000 och 19 000 mil innan den har släppt ut lika mycket klimatgaser som tillverkningen av ett batteri på 100 kilowattimmar.
Om man inte behöver en bil som kan gå 50 till 70 mil på en laddning är det en stor klimatvinst att välja en mindre elbil.
Bensin eller diesel?
Volkswagens "dieselgate" med manipulering av utsläppsdata gav dieselbilar dåligt rykte. Men sett till fakta är dieselbilen ett bättre klimatval än bensinbilen.
Diesel släpper ut mindre koldioxid än motsvarande mängd bensin vid förbränning. En dieselbil drar också mindre bränsle på en viss sträcka och i samma hastighet som en bensinbil. Båda dessa faktorer gör dieselbilen till ett bättre klimatval med cirka 30 procent mindre koldioxidutsläpp.
En annan fördel med dieselbilar är att det finns bättre förnybara alternativ, till exempel biodiesel tillverkad av skogsråvara.
För människors hälsa är däremot bensinbilen ett bättre val. En dieselmotor är sämre på att rena avgaserna från kväveoxider och sotpartiklar. Det är därför allt fler storstäder i Europa förbjuder eller begränsar dieselbilar.
Källa; KTH, Chalmers, Forskning och framsteg
Bensin eller diesel?
Volkswagens "dieselgate" med manipulering av utsläppsdata gav dieselbilar dåligt rykte. Men sett till fakta är dieselbilen ett bättre klimatval än bensinbilen.
Diesel släpper ut mindre koldioxid än motsvarande mängd bensin vid förbränning. En dieselbil drar också mindre bränsle på en viss sträcka och i samma hastighet som en bensinbil. Båda dessa faktorer gör dieselbilen till ett bättre klimatval med cirka 30 procent mindre koldioxidutsläpp.
En annan fördel med dieselbilar är att det finns bättre förnybara alternativ, till exempel biodiesel tillverkad av skogsråvara.
För människors hälsa är däremot bensinbilen ett bättre val. En dieselmotor är sämre på att rena avgaserna från kväveoxider och sotpartiklar. Det är därför allt fler storstäder i Europa förbjuder eller begränsar dieselbilar.
Källa; KTH, Chalmers, Forskning och framsteg