Därför upprör Marabou: "Vår gamla chokladkaka"
SJ, SAS och Petter Stordalens hotellkedja Strawberry är några av företagen som den senaste tiden valt att sluta sälja Marabou.
Skälet är att chokladtillverkaren ägs av amerikanska Mondelez som har svartlistats av ukrainska myndigheter.
Eva Ossiansson, varumärkesforskare och doktor i ekonomi vid Handelshögskolan i Göteborg, poängterar att Mondelez är långtifrån det enda globala bolaget som fortfarande har verksamhet i Ryssland.
Men hon tror att upprördheten i det här fallet beror delvis på att många har starka känslor för just Marabou.
Svårt som konsument
– Uppståndelsen har inte blivit lika stor kring Philadelphia och O'boy som Mondelez också äger. Det finns känslomässiga kopplingar till vår gamla chokladkaka, som vi har ätit under hela vår uppväxt. Vi vill inte att den ska bli sammanblandad med ett hemskt krig, säger hon.
Hon nämner som exempel att även Unilever och Nestlé fortsatt är verksamma i Ryssland.
De har dock inte svartlistats av Ukraina, men har enligt Yale-universitetets granskning fortfarande "substantiell verksamhet" i landet. Unilever äger GB Glace och Nestlé äger Zoégas kaffe.
– Ska vi inte äta den glassen då? Som konsument är det svårt att ha koll på alla varumärken och deras kopplingar till varandra, säger Eva Ossiansson och fortsätter:
– Ofta vill man inte skylta med moderbolaget, utan på paketen frontar man med produktvarumärket. Det är en del av strategin att vi ska fortsätta känna igen ett varumärke som vi har köpt över tid, säger hon.
Tolkas som dålig ursäkt
Mondelez svenska pressavdelning har sedan svartlistningen upprepat att Marabou inte tillverkas i Ryssland och att ingen export sker från Norden till Ryssland.
Den kommunikationen ger Eva Ossiansson inte mycket för.
– Att vara kvar i Ryssland har varit en god affär för moderbolaget. Marabou ingår i koncernen. Jag förstår att det är en prekär situation för dem, men om de försöker att slå ifrån sig tolkas det nog snarare som en dålig ursäkt. Man börjar undra varför de inte kan försöka påverka sitt moderbolag i stället, säger hon.
Hon tycker att strategin verkar vara att hoppas att folk ska ta semester och glömma bort det hela.
– Det hade varit klädsamt om moderbolaget hade agerat eller reagerat på något sätt. Strategin verkar vara att hoppas att det ska blåsa över.