Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Dadgostar: Handlar inte om Roy och Roger

Riksdagsvalet blev ingen succé för Vänsterpartiet. Satsningen på bruksorter och sänkt bensinskatt har sågats internt.
Politik • Publicerad 8 oktober 2022
"Vi hade svag draghjälp av de andra partierna", säger Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar (V) om valrörelsen.
"Vi hade svag draghjälp av de andra partierna", säger Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar (V) om valrörelsen.Foto: Jonas Ekströmer/TT
Roy och Roger blev populära efter att tv-programmet "Macken" började sändas i SVT 1986.
Roy och Roger blev populära efter att tv-programmet "Macken" började sändas i SVT 1986.Foto: Anders Holmström/TT

Vänsterpartiet backade från 8,0 procent 2018 till 6,8 i årets val.

Något som bara kan beskrivas som ett misslyckande, enligt flera ledande vänsterpartister som skarpt kritiserat partiets valstrategi.

Annons

Jens Holm, avhoppad klimatpolitisk talesperson för V, har kallat valsiffran för ett "katastrofresultat". Tidigare riksdagsledamoten Rosanna Dinamarca (V) anser att partiet försökte tala till "Roy och Roger på macken" men misslyckades totalt.

– Jag förstår inte vad det betyder, säger Nooshi Dadgostar.

– Att prata om industri och jobb – jag tycker att det känns ganska nedlåtande att säga att det handlar om Roy och Roger.

Under mandatperioden var V i perioder uppe på ett tvåsiffrigt väljarstöd. Toppnoteringen på 11,9 procent kom efter att partiet fällde dåvarande statsminister Stefan Löfven i juni 2021 på förslaget om marknadshyror.

Inför valet lade man om kursen. Särskilt riktade V in sig på att vinna fler arbetarväljare i bruksorter och människor i miljonprogramsområden. På kongressen i vintras deklarerade Nooshi Dadgostar att partiet har förändrats och inte längre är någon "rödvinsvänster med huvudet i det blå".

Brukssatsningen har efter valet mött kritik, men V-ledaren tar den i försvar.

– Det handlade inte så mycket om bruksorter utan om sysselsättning och industri. En arbetarrörelse ska nog prata om låg arbetslöshet och hög sysselsättning och det kommer vi att fortsätta att göra.

Efter intervjun vill Nooshi Dadgostar lägga till att industrins omställning också är avgörande för att få ner koldioxidutsläppen så snabbt och effektivt som möjligt.

Skrämde bort väljare?

V:s omsvängning i klimatpolitiken har också ifrågasatts. I interna dokument framgick att partimedlemmarna helst inte skulle prata med väljare om minskat köttätande och livsstilsförändringar.

Därtill gick V i våras, ihop med högerblocket, fram med krav på sänkt bensinskatt.

Annons

V-företrädare har hävdat att detta skrämde bort progressiva kärnväljare. Enligt Valu tappade Vänsterpartiet 13 procent av sina väljare till MP.

Men enligt Nooshi Dadgostar handlar det främst om stödröstare som inte ville att Miljöpartiet skulle åka ur riksdagen.

Hon betonar fortsatt politikens ansvar för klimatomställningen framför den enskildes.

– Alla människor har ett ansvar, men min uppgift och mitt ansvar är ännu större eftersom jag sitter i riksdagen.

– Man kan naturligtvis säga som politiker att det vore bra om fler tog tåget. Men om man då inte tar ansvar och underlättar för det, genom att bygga nya stambanor till exempel, så blir det svårt för människor att följa det. Det är väldigt svårt att ta tåg som inte går.

"Fientlig" retorik

Det svaga valresultatet förklarar V-ledaren med att det var Sverigedemokraternas agenda som fick råda i valrörelsen – och att S misslyckades med att formera ett sammanhållet regeringsalternativ.

– S hade inget eget projekt och inga egna reformer, säger Dadgostar.

– Vi missgynnades nog av att Socialdemokraterna inte agerade som koalitionsledare. Det framstod som att det fanns stora konflikter mellan V och C och det skadade bilden av regeringsdugligheten.

Centerpartiet behöll, trots att partiet förflyttade sig vänsterut, en "fientlig" retorik mot V, anser Dadgostar.

TT: Finns det inget i ert väljartapp som är självförvållat?

Annons

– Vi lyckades inte få debatten och valrörelsen att handla om de viktiga blockskiljande frågorna. Ska Sverige vara ett välfärdsland eller ett amerikaniserat land där man köper sig privata försäkringar för att skydda sig vid sjukdom eller arbetslöshet? Ska vi vara ett samhälle med stora ekonomiska klyftor eller ett starkt välfärdssamhälle?

Partiets budskap eller strategi var det däremot inget fel på, slår hon fast.

– Jag kan också konstatera att väljarna tyckte att det var en av de värsta valrörelser de varit med om eftersom de inte fick svar på sina frågor.

Varnar för stålbad

Framöver vill hon fokusera på vad Vänsterpartiet anser är de stora problemen i Sverige.

– Vi har en väldigt hög arbetslöshet och vi kan inte acceptera något annat än full sysselsättning. Ska vi satsa på näringslivet framöver behöver vi ha en elmarknad som inte är så avreglerad att priserna skjuter i höjden för då förlorar ännu fler människor sina jobb och sina företag.

Hon varnar för "ett stålbad" nästa år inom vård, skola och omsorg och framhåller att den nya regeringen måste skjuta till pengar.

– Det här är verksamheter som redan går på knäna. Prisökningarna måste kompenseras av statsbidrag. Annars kommer vårdpersonalen och alla svårt sjuka på akuten få en ännu sämre situation.

Fakta: Vänsterpartiet

Vänsterpartiet fick 6,8 procent i årets val.

2018 fick partiet 8,0 procent.

Som högst var stödet för V 1998 med 12 procent, då Gudrun Schyman var partiledare.

Nooshi Dadgostar valdes som partiledare i oktober 2020, då hon tog över efter Jonas Sjöstedt.

I vintras valdes Dadgostar om som partiledare fram till nästa kongress som troligen hålls om två år.

Fakta: Vänsterpartiet

Född 1985 på ett flyktingboende i Perstorp.

Uppvuxen i Norrköping och Göteborg.

Tidigare vice ordförande i Ung vänster.

Vice ordförande i Vänsterpartiet sedan 2018.

Riksdagsledamot sedan 2014.

Fram till hon blev partiledare var hon V:s talesperson i socialförsäkringsfrågor.

TT
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons