GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. E-tidning
  1. Shop
  2. Tjänster
  3. Annonsera
  4. Tipsa oss!
  5. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Ledare

Vill du ha makt, bli dokusåpakändis

Kanske blir det parti som mest framgångsrikt lyckas hantera och locka diverse influencers och deras följarskaror de som vinner val framöver?
Publicerad 6 oktober 2022
Detta är en ledarartikel som uttrycker Blekinge Läns Tidnings politiska linje. Tidningens politiska etikett är oberoende liberal.
Förstaplatsen i Maktbarometern intogs av Youtube-kändisarna Jocke ”Jockiboi” och Jonna.
Förstaplatsen i Maktbarometern intogs av Youtube-kändisarna Jocke ”Jockiboi” och Jonna.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Barn och unga får i allt större utsträckning sina nyheter från sociala medier. Och i dagarna släppte Medieakademin “Maktbarometern”, som visar vilka personer, organisationer eller företag som är mäktigast på sociala medie-plattformarna Facebook, Twitter, Youtube, Instagram och nu även Tiktok.

Förstaplatsen intogs av Youtube-kändisarna Jocke ”Jockiboi” och Jonna som följs av Sverigedemokraterna. Detta åtföljs av en rad komiker och influencers. Partiet närmast i tur är Moderaterna på plats 23.

Så vad kan man konstatera av detta? Ja, dels att det som syns på sociala medier skiljer sig mycket från det som syns och hörs i de traditionella medierna. Jag är född i slutet av 80-talet och har aldrig hört talas om någon av de topplistade Tiktok-kändisarna.

”Politiker har inte heller varit sena med att haka på influencer-trenden.”
Emma Jaenson

Det andra man kan konstatera är att det i vissa fall tycks vara lättare att bli Sveriges mäktigaste genom att ha varit med i en skandalsåpa på TV, där man ägnat sig åt att kasta kondomer och supa än att exempelvis arbeta inom ett politiskt parti.

Och detta tycks ha blivit allt påtagligt. Efter att Socialdemokraterna förlorade valet skyllde diverse vänsterdebattörer på att ungdomen (som till majoriteten röstade höger) i dag använder appen “Tiktok”.

Politiker har inte heller varit sena med att haka på influencer-trenden. Inför valet poserade exempelvis avgående statsminister Magdalena Andersson (S) med livsstilsinfluencerna Hanna Widell och Amanda Shulman, där de uppmanade sina väljare att rösta på S. På motsvarande sätt rådde influencern Katrin Zytomierska (med närmare 200 000 följare) sina följare att rösta Moderaterna.

Inför förra valet gjorde även centerledare Annie Lööf en livesändning på 15-20 minuter via bloggerskan Isabella Löwengrips instagramkonto med runt en halv miljon följare. Och influencern Bianca Ingrosso guidades runt av Lööf i riksdagen samtidigt som hon uppmanade sina nästan en miljon följare att rösta på Centerpartiet, samtidigt som hon var starkt kritisk till SD.

Kanske blir det parti som mest framgångsrikt lyckas hantera och locka diverse influencers och deras följarskaror de som vinner valen framöver?

Man bör dock komma ihåg att dessa sociala medie-kändisar lever på att fota sig själva, prata om frisörbesök, nagelvård, luncher med väninnor, olika sminkmärken eller inköpet av en ny inredningsdetalj. De är sällan några personer man bör få politisk rådgivning från.

Men dessvärre kanske det inte spelar någon roll. Även om du är helt ointresserad av när Jocke och Jonna går på spökjakt eller Amanda Shulmans senaste sminktips är risken att ditt liv kommer att påverkas av dem ändå.

Emma JaensonSkicka e-post
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Blekinge Läns Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.