1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Anders Gustafsson: Inga ”likes” i världen kan väga upp kommunalt vanstyre

Kommuner ska bygga sitt ”varumärke” genom att vara just bra kommuner och erbjuda kommunmedborgarna högkvalitativ service till en så låg skatt som möjligt. En attraktiv kommun kan aldrig kommuniceras fram på Facebook eller Instagram.
Rådhuset i Karlshamn
Foto: Patric Söderström

Karlshamns kommun stryper sin finansiering till projektet ”Gilla Karlshamn”, som funnits sedan 2013. De senaste åren har kommunen betalat 250 000 kronor per år för att finansiera projektet men i år uppgick bidraget till 100 000 kronor. Nästa år blir alltså summan noll kronor, vilket både BLT och nu Sydöstran rapporterat om. En överslagsräkning ger vid handen att kommunen lagt cirka 1,5 miljoner skattekronor på att snacka upp stadens attraktivitet i sociala mediekanaler.

Projektet startade eftersom ”Man tyckte inte att de mätningar och rankingar som gjordes gav en rättvis bild av Karlshamn. Man tyckte inte heller att media uppmärksammade tillräckligt många positiva nyheter", enligt Gilla Karlshamns hemsida.

Allt är fantastiskt! Här finns inget att kritisera! Cirkulera!

Detta är en personligt skriven text i Blekinge Läns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Det är ett vettigt beslut från politikerna i kommunstyrelsen. Sveriges rikes lag kräver av kommunerna att de ger kommunmedborgarna tillgång till grundläggande verksamheter som skola, äldreomsorg och barnomsorg. Men att finansiera en positiv bild av kommunen?

Det skulle vara mycket intressant om någon forskare tog reda på hur mycket Sveriges kommuner lägger, antingen i egen regi eller genom ombud, på att bygga positiva ”varumärken”. Det handlar om avsevärda summor, som hade kunnat läggas på välfärden.

Skattebetalarnas slöseriombudsman uppmärksammade nyligen att Göteborgs stad har 255 kommunikatörer (Expressen den 22 oktober). Dagens Samhälle menade i en genomgång för några år sedan att antalet kommunikatörerna i kommuner, landsting och regioner är fler än dagspressjournalisterna (DS den 11 juni 2015).

I Blekinge summeras de kommunala kommunikatörerna, visade en genomgång i BLT (den 25 oktober), till knappt två dussin. Varje anställd kommunikatör skulle ha kunnat vara en till lärare i skolan som kan hjälpa våra barn att lära sig räkna och läsa eller en till undersköterska i omsorgen som skulle kunna ta hand om våra äldre.

Och lika intressant vore det att veta om de kommunala PR-satsningarna verkligen gör någon nytta. Själv förhåller jag mig skeptisk till det. Ska en kommun bli attraktiv är det viktigare att ha en bra skola, en bra äldreomsorg, en bra barnomsorg till ett konkurrenskraftigt pris, det vill säga låg kommunalskatt. Då stimuleras också ett växande näringsliv som skapar jobb och skatteintäkter.

Helt enkelt, en attraktiv kommun skapas genom att politikerna ser till att kommunens verksamheter är välskötta. För en kommuns attraktivitet är det viktigare att vara en bra kommun i verkligheten, än att det sprids positiva ”bilder” av kommunen genom kommunfinansierade ombud eller egna kommunikatörer. Inga ”likes” i världen på Facebook eller Instagram kan väga upp kommunalt vanstyre.

Karlshamns kommun saknar inte direkt utmaningar här. Personalen flyr socialtjänsten, det råder chefskarusell inom kommunen, det är neddragningar inom äldreomsorg och skola. Det är där pengarna behövs, inte i projekt som ska snacka upp kommunen. Pengarna som har lagts på ”Gilla Karlshamn” kan nu hjälpa till att fylla dessa hål.

Läs mer

Vård

Kritik: Journalförde inte samtal om magproblem – visade sig vara cancer

Vårdcentral i Blekinge får kritik av Ivo

Intervju

TV: Efter KHK:s degradering – ”vi ska snabbt ta oss tillbaka”

Tobias Larsson om beskedet, framtidsplanerna och säsongskorten

Byggnation

TV: Här rivs den gamla skolan

Se när grävmaskinen demolerar bygget

Näringsliv

Hon öppnar sin första restaurang

”En dröm som blivit sann”

Olycka

E22: Två bilar körde ihop vid avfart

SOS larmat vid 10.30-tiden

Nedgång

Här finns hälften av Sveriges minkfarmer

Blekinge i central roll