Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Carl-Vincent Reimers: Varför ska vi ha båtar som förgiftar våra kuster?

I ett land med många fritidsbåtar spelar båtlivet en stor roll för närmiljön. Båtklubbarna borde ta ett eget ansvar för att de gamla tvåtaktsmotorerna fasas ut.
Carl-Vincent ReimersSkicka e-post
Publicerad 5 maj 2021
Carl-Vincent Reimers
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Blekinge Läns Tidning politiska etikett är oberoende liberal.
Båtmotorer med äldre förgasarteknik förgiftar den lokala kustmiljön. Båtklubbar måste visa att man tar frågan på allvar.
Båtmotorer med äldre förgasarteknik förgiftar den lokala kustmiljön. Båtklubbar måste visa att man tar frågan på allvar.Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

I den allmänna debatten om klimatförändringar och miljöförstöring har vägfordonstrafiken fått nästan all uppmärksamhet. Att vi måste elektrifiera vår fordonsflotta och att skapa grön energi, både med förnyelsebara energikällor och med ny kärnkraft, står bortom allt tvivel.

En del av utsläppen har det emellertid varit märkligt tyst om i debatten: fritidsbåtarna. De svenska fritidsbåtarna står inte för någon överväldigande del av landets totala koldioxidutsläpp, det rör sig om ca en tredjedel av utsläppen från inrikesflyget. Desto värre är det med de miljöföroreningar som äldre båtmotorer orsakar på den lokala miljön i vikar och fjordar längs våra kuster.

”När jag ringer upp avdelningschefen för natur och klimat, Marcus Forslund, menar han att båtklubbar i Blekinge skulle kunna söka bidrag likt de i Bohuslän, men att man inte fått in några sådana från båtklubbarna.”
Carl-Vincent Reimers
Annons

Problemet handlar framförallt om de äldre tvåtaktsmotorerna som nyligen uppmärksammades i ett inslag i SVT:s Aktuellt. De sitter på omkring en femtedel av alla motorbåtar, 100 000 av totalt 560 000, och utgör en stor miljöskada genom den äldre förgasartekniken. Omkring trettio procent av bränslet i de äldre tvåtaktarna släpps ut oförbränt, rakt ner i vattnet, vilket orsakar förgiftning av närmiljön.

Sedan 2016 finns ett förbud mot försäljning av den äldre motortypen, men är ytterligare ett förbud mot de som redan är i bruk rätt väg att gå? Inte nödvändigtvis, men då måste båtklubbar och båtägare visa att man tar frågan på allvar.

Ett positivt exempel kommer från Bohuslän där småbåtshamnen Enen i Onsala i fjol skrotat tjugo äldre tvåtaktare med stöd från länsstyrelsen. ”Vi tycker vi har ett stort ansvar när det gäller en lokal miljöfråga och de utsläppen som vår hamn och våra båtägare gör lokalt i fjorden”, kommenterade hamnens miljöansvarige Anders Lorén till SVT. Båtklubbarna i Blekinge och andra båttäta landsdelar skulle tillsammans kunna göra en liknande kraftansträngning.

Faktum är att en rapport som länsstyrelsen skrev för Blekinge Arkipelag redan 2011 menade att båtägare ska ”uppmuntras” byta ut sina gamla tvåtaktsmotorer. Vad har hänt sen dess? När jag ringer upp avdelningschefen för natur och klimat, Marcus Forslund, menar han att båtklubbar i Blekinge skulle kunna söka bidrag likt de i Bohuslän, men att man inte fått in några sådana från båtklubbarna.

Enskilda båtägare kan också göra mycket för att minska sina egna utsläpp, helt utan statlig inblandning. Bara genom att byta ut den oljeblandade bensinen till alkylatbensin med miljöanpassad olja kan de skadliga utsläppen minskas med upp till 80-90 procent.

Miljöfrågor kan ibland kräva politiska beslut, men mycket för att bevara en frisk lokal kustmiljö kan göras helt genom kloka beslut av oss själva.

Annons
Annons
Annons
Annons