Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Utan bilen får vi tråkigare städer

Med färre parkeringsplatser i städerna minskar pulsen och affärsutbudet. Och de som bor utanför stadskärnorna får ännu svårare att ta sig dit.
Politiken att begränsa bilismen kommer samtidigt som vi går mot helt tysta, säkra och utsläppsfria bilar. Elbilar borde tvärtom beredas bättre utrymme vid våra bostäder.
Politiken att begränsa bilismen kommer samtidigt som vi går mot helt tysta, säkra och utsläppsfria bilar. Elbilar borde tvärtom beredas bättre utrymme vid våra bostäder.
Foto: Charles Krupa
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Blekinge Läns Tidning politiska etikett är oberoende liberal.

Länge trodde många på begreppet ”peak car” – att efterfrågan på att ha bil skulle minska. Så blev det inte. Tvärtom har antalet personbilar i Sverige ökat med över 10 procent de senaste tio åren. Aldrig har vi haft så många bilar som nu. Trots det fortsätter många kommuner att planera för minskad bilism.

Den statliga utredningen ”Samordning för bostadsbyggande” kom häromveckan med förslaget att kommuner ska kunna avstå från att ställa krav på parkering vid nya fastigheter. Det handlar om ändringar i Plan och bygglagen (PBL) där andra mobilitetslösningar än bil ska ersätta krav på parkering. Allt i syfte att minska biltrafiken.

Givetvis blir det billigare att bygga hus utan parkeringsplatser. Men detta är samtidigt ett typexempel på allmänningens dilemma. Genom att inte ta eget ansvar för parkering belastas gator och andras parkeringar i stället. En fastighetsutvecklare som struntar i att ta ansvar för parkering kommer billigare undan, men om alla resonerar på samma vis blir det stora problem. Särskilt problematiskt blir det om detta kombineras med att parkering på gatumark begränsas, vilket sker i många kommuner för att öka framkomligheten.

Parkeringsrestriktioner blir till virtuella stadsmurar som begränsar inflödet av köpkraft och kompetens.

Politiken att begränsa bilismen kommer samtidigt som vi går mot helt tysta, säkra och utsläppsfria bilar. Många sådana fordon rullar redan på våra gator och de blir allt fler. Här kommer vi till ett annat dilemma. Elektrifieringen av biltrafiken kräver inte bara el, den kräver också plats. Kan bilar laddas långsamt över natten blir belastningen på elsystemet mindre. Elektrifieringen talar därför för god tillgång till parkering där vi tillbringar mest tid.

Inte oväntat finns ett stort folkligt stöd för att planera bättre för bilen. En Skop-undersökning gjord på uppdrag av Kungliga Automobil Klubben, KAK, visar att hela 86 procent av svenskarna tycker det är mycket eller ganska viktigt att planera storstäderna så att det blir lättare att resa dit för dem som bor utanför. 70 procent anser att man vid nybyggnation ska planera så att det finns tillräckligt många parkeringsplatser både för boende och besökare.

Som bilvän är jag engagerad i att begränsa bilismens störningar. Globalt sett är energianvändning och säkerhet utmaningar men att se till att det finns plats att parkera i svenska städer är vare sig ett problem eller någon utmaning. Att planera bostäder utan parkering så att man inte kan lämna bilen hemma och ta cykeln när vädret så tillåter är direkt dumt.

Anders Ydstedt, ordförande i Kungliga Automobil Klubbens expertråd

Läs mer