unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Anders Gustafsson: Stoppa statens alkoholmissbruk

Det är framförallt priset som är avgörande för alkoholkonsumtionen, inte tillgängligheten. Därför är det ingen fara för folkhälsan att Systembolaget får konkurrenter.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Blekinge Läns Tidning politiska etikett är oberoende liberal.

Att köpa vin på nätet och få det levererat hem till dörren är möjligt i Sverige sedan flera år tillbaka. Förutsättningen är att återförsäljaren finns i EU, inte håller något lager i Sverige, och att den betalar svensk alkoholskatt. Den första januari 2020 fanns 117 distansförsäljare gjort en anmälan till Skatteverket.

Men Systembolaget och vår socialminister ser, föga förvånande, inte med blida ögon på utvecklingen. Två av de största aktörerna har stämts av Systembolaget. Enligt uppgifter till Dagens Nyheter är regeringen i färd med att införa regleringar – dock oklart vilka. ”Det är något som vi måste fundera ytterligare på, men för mig är det väldigt viktigt att vi vidtar åtgärder som gör att vi säkrar upp det svenska alkoholmonopolet och Systembolagets försäljningsmonopol av alkohol” säger Lena Hallengren (S) till DN (den 9 mars).

Att med näbbar och klor försvara Systembolagets detaljhandelsmonopol sker i folkhälsans namn. Det är med argument om att alkoholkonsumtionen måste hållas nere som små exklusiva mathantverkare på landsbygden förvägras rätten att sälja några lokalproducerade flaskor vin till nyfikna besökare, så kallad gårdsförsäljning. En rejäl hämsko för fina matentreprenörer som Brygghus 19 i Karlshamn eller Stora Boråkra vingård utanför Karlskrona.

Nej, ska man bli full i socialstaten Sverige ska man bli det på sockrigt lådvin i fyralitersförpackning från Systembolagets hyllor. Det å andra sidan, är minsann fullt förenligt med folkhälsan!

Argumenten för att Systembolaget, det vill säga detaljhandelsmonopolet i sig, har stor betydelse för alkoholkonsumtionen är inte särskilt starka.

Ekonomie doktor David Sundén, som bland annat skrivit en rapport om svensk alkoholpolitik för Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi (en del av finansdepartementet), menar att fakta snarare talar för att Systembolagets ensamrätt inte har någon nämnvärd effekt på alkoholkonsumtionen, det finns inte några starka belägg för att färre alkoholbutiker leder till en lägre alkoholkonsumtion. Långt mycket viktigare är priset. Högre alkoholkonsumtionen i andra EU-länder förklaras av honom fullt ut av att priset på alkohol är lägre i dessa länder. Begränsade öppettider eller åldersgränser är inte heller unika för en alkoholpolitik med detaljhandelsmonopol utan kan upprätthållas även om Systembolagets monopol gick i graven.

Lustigt nog ville den svenska alkoholpolitikens försvarare inte ta hans resultat till sig. Nej, hans rapport stämplades i stället som farlig av Systembolagets VD. Högst anmärkningsvärt.

I sammanhanget är det också ett mysterium att varningstexter om alkoholens negativa effekter lyser med sin frånvaro på öl-, vin- och spritflaskor. Inom både tobaks- och spelområdet ställs tydliga krav på att riskerna och skadeverkningarna tydligt ska framgå för konsumenterna – men inte när det gäller alkohol. Det vore en bättre fråga för vår socialminister att driva.

Sverige kan med gott samvete skrota statens detaljhandelsmonopol och samtidigt bedriva en ansvarsfull alkoholpolitik. Som vinst slipper man klappjakten på entreprenörer som vill utveckla svensk landsbygd eller distanshandelsföretag som vill erbjuda ett annat sortiment till svenskarna.