Emma Jaenson: Sölvesborgs invånare ska inte bekosta kändisinfluerare
Hur blir man rik i Sverige? Kanske genom att vara duktig på aktier. Eller så ska man bostadskarriära. Eller varför inte bli influerare och sälja sina tjänster till offentlig verksamhet?
Det sistnämnda har blivit något av en (välfärds)industri på senare tid. En av dem som har gjort sig ett namn på sociala medier är Rickard Nordström, även kallad “Magister Nordström” som nästa vecka är inbjuden att föreläsa för lärare i Sölvesborg (BLT den 3 okt). För två föreläsningar ska han få 31 000 kronor (!). Nordström har 250 000 följare på Tiktok och över 100 000 på Instagram och utsågs till mäktigast i Skolvärlden under 2021 av Maktbarometern, tvåa efter skolminister Anna Ekström. Han reser Sverige runt för att föreläsa om hur man blir stor på sociala medier och förra året var han i Olofström för att tala under psykiatriveckan.
På sin Instagram, där han utgår från sin roll som lärare och främst talar till svenska elever, gör han reklam för sällskapsspel, en matfestival på ett köpcentrum i Malmö och för dammsugare med texten “Just nu får ni 10 procent med koden 'magisternordström' vid köp av en dammsugare.”
Trots högljudd kritik har cirkusen över landet och på sociala medier rullat på. Men i onsdags kom ett beslut av Lärarnas yrkesetiska råd som innehåller stark kritik för reklam han gjort för privata ADHD-utredningar från företaget Mindler för 29 000 kronor: ”Samarbeten med företag som genomför utredningar av ADHD innebär att läraren går i god för detta företag, vilket är yrkesetiskt mycket tveksamt, eftersom lärare generellt inte har denna expertis men också för att det bör vara alla elevers rätt att vid behov kunna utredas för exempelvis ADHD, utan extra kostnad för deras vårdnadshavare” (BLT den 3 oktober).
Det är ytterst tveksamt att över huvud taget blanda lärarrollen med marknadsföring av produkter. Och var ligger Nordströms lojalitet, är det gentemot de elever som produkten riktar sig mot, eller är det ett pengaintresse som styr? Och hur har han bedömt kvaliteten på produkten? Själv säger han att han har “dubbelkollat hur deras utredningar går till då jag aldrig skulle rekommendera något som jag inte med hjärtat skulle säga är bra”
Men att kändisinfluerare över huvud taget kan få en sådan makt beror till stor del på att offentligheten legitimerar dem. Genom att nischa sig i ett ämne som ligger rätt i tiden kan färgstarka personer åka land och rike för att håva in skattepengar på kommuninvånares bekostnad.
”Givetvis är det inget som säger att man måste ha en akademisk titel för att vara kunnig inom ett ämne.”
Och de falska auktoriteterna frodas. Nina Rung, som brukar tituleras “forskare” eller “genusvetaren, kriminologen och barnrättsexperten” är ingetdera men hon har fortfarande turnerat landet runt för att föreläsa i kommuner och håva in stora summor av skattebetalarnas pengar för att föreläsa om sexuellt våld och jämställdhet (Kvartal den 25 oktober). Inför en av hennes föreläsningar föregick dock Karlshamns kommun med gott exempel och ställde in (BLT den 11 nov 2022) efter att det framkommit att den egensnickrade metoden “Huskurage” hade blivit starkt ifrågasatt. Men trots detta har hon nu ändå lyckats bli inbjuden av Länsstyrelsen Blekinge under temaveckan “En vecka fri från våld” i november för att föreläsa om “(o)jämställdhet och våld”.
Varför fortsätter offentliga institutioner att bjuda in influerare som gjort sig ett namn på sociala medier – emellanåt rena charlataner – för att föreläsa som om de vore auktoriteter?
Givetvis är det inget som säger att man måste ha en akademisk titel för att vara kunnig inom ett ämne. Men det är svårt att se den här välfärdsindustrin som annat än skapad av de miljontals skattekronor som kommuner tycks mer än villiga att slänga åt kändisarnas håll.