Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Carl-Vincent Reimers: Se till att använda Blekinges port till Europa

Om flyglinjen till Frankfurt från Ronneby ska bära sig ekonomiskt krävs en efterfrågan från blekingarna själva. Det inbegriper både affärsresenärer och turister.
Carl-Vincent ReimersSkicka e-post
Ronneby • Publicerad 4 januari 2022
Carl-Vincent Reimers
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Blekinge Läns Tidning politiska etikett är oberoende liberal.
Frankfurts flygplats är med sin stora järnvägsstation en bekväm port till flera av Europas storstäder.
Frankfurts flygplats är med sin stora järnvägsstation en bekväm port till flera av Europas storstäder.Foto: Carl-Vincent Reimers

Sedan i september i år har Blekinge en egen flyglinje till Frankfurt, något som knyter länet närmare Europa för såväl turister som affärsresenärer. Och med det nya året i antågande fick jag själv användning av flygförbindelsen, för att ta mig ned till nyårsfirande med vänner i Paris.

Det finns uppenbara fördelar med en sådan flyglinje. I stället för tre timmar på Öresundståget ned till Kastrup förkortas resan avsevärt till flygplatsen. Det fina med just Frankfurt är att flygplatsens stora järnvägsstation har direkta järnvägsförbindelser med en rad europeiska storstäder. På några timmar når man centrala Amsterdam, Bryssel, München, Berlin, Zürich – eller som i mitt fall – Paris, med de tyska och franska snabbtågen.

Annons

Av någon anledning hade Deutsche Bahn bestämt sig för att ställa in just mitt tåg till Paris, efter ett snabbt byte i staden Mannheim. Det visade sig dock inte vara någon källa till större oro. Tysk punktlighet förpliktigar, och jag behövde knappt öppna munnen på halvdan tyska innan jag fick både ett betalt hotellrum intill järnvägsstationen och en ny biljett med nästa Paris-tåg dagen efter. En tur i oturen som gav mig en fin kvällspromenad i den märkliga barockstaden, planlagd efter liknande arkitektoniska ideal som örlogsstaden Karlskrona.

”En internationell flyglinje bygger på att vi själva ser värdet av den.”
Carl-Vincent Reimers

När tåget så rullade in på tågstationen Gare de l'Est på nyårsaftons förmiddag fanns fortfarande gott om tid för kvällens förberedelser.

Små, regionala flygplatser är viktiga i ett relativt glesbefolkat land som Sverige. Inte minst skapar flyget livsviktiga förbindelser till storstäderna för regioner som saknar snabba järnvägsförbindelser. Inom denna kategori återfinns tveklöst Blekinge. I den europeiska integrationens namn är det också bra att det blekingska näringslivet med flyglinjen knyts närmare den tyska ekonomin och inte bara den stockholmska.

På flyget ned till Frankfurt hamnar jag exempelvis bredvid en svensk kvinna som arbetar i den tyska bilindustrin i Stuttgart. Hon berättade att hon hade hälsat på sina föräldrar i Blekinge över jul, och nu skulle resa ner igen.

Men om flyglinjen till Frankfurt ska finnas kvar måste den också användas brett. Dessvärre syns oroande tecken på att så inte är fallet. Den 21 december rapporterade SVT Blekinge att endast tio personer i snitt gått ombord i Ronneby på flyget till Frankfurt, som också mellanlandar i Kalmar. Och nyligen meddelade Lufthansa och dess dotterbolag Air Dolomiti att man pausar flyglinjen från och med söndag till följd av minskat resande under pandemin.

Arri Kallonen, flygstationschef på Ronneby Airport, kan inte heller garantera att flyglinjen kommer återupptas. Ytterst beror det på pandemin och hur efterfrågan utvecklas. Det borde ses som en uppmaning till blekingarna.

En internationell flyglinje bygger på att vi själva ser värdet av den. Som en möjlighet för näringslivet, men också som en unik chans för blekingarna att under weekendresor ta del av Europas utbud av intressanta städer och kulturliv.

Annons
Annons
Annons
Annons