Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Näringslivet måste vakna ur sin törnrosasömn

Efter en granskning av Volvo-ägaren Geelys kopplingar till kinesisk försvarsindustri bli det alltmer klart att bolagets framtid är hotad. Nu måste medvetenheten om riskerna med kinesiskt ägande måste öka.
Publicerad 11 december 2021 • Uppdaterad 12 december 2021
Detta är en ledarartikel som uttrycker Blekinge Läns Tidnings politiska linje. Tidningens politiska etikett är oberoende liberal.
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson har förnekat statligt kinesiskt ägande i Geely, men en ny granskning visar att det inte stämmer.Foto: Jonas Ekströmer/TT

Fordonsindustrin är inte längre var den var. I en tid när bilar kopplas upp mot nätet, blir självkörande och kan hackas försvinner gränsdragningarna mellan civila och militära ändamål. Det gör att hela branschen inte längre bara kan analyseras utifrån ett ekonomiskt ägarperspektiv, utan också måste analyseras ur ett geopolitiskt sådant.

Häromdagen blev vi återigen påminda om denna nya verklighet när Göteborgs-Posten avslöjade militära kopplingar till Volovs ägare Geely. Geely, som kontrolleras av affärsmannen Li Shufu, är delägare i flera företag som i sin tur äger militärbolag i den kinesiska försvarsindustrin – företag som svartlistats av USA. Det rör sig bland annat om tillverkare av stridsvagnar och missiler.

Annons

GP visar också att Geely har inlett ett fördjupat samarbete med företaget Hikvision, som till största del ägs av den kinesiska centralregeringen. Hikvision tros ha levererat övervakningsutrustning till interneringsläger i den kinesiska provinsen Xinjiang, där hundratusentals personer från folkgruppen uigurer sitter inspärrade. På så sätt samverkar Volvo Cars ägare med kollaboratörer till ett av världens värsta och pågående övergrepp på mänskliga rättigheter.

”Det är skamligt att ägarna till det som är flaggskeppet i svensk industri på detta sätt kröker rygg för kommunistdiktaturen.”
Carl-Vincent Reimers

Det råder ingen tvekan om att Geely gör allt man kan för att dölja kopplingarna till kinesiska försvarsindustrin och till övergreppen. Konsekvent tackar man nej till en intervju med GP, vilket också bolagets svenska presskontakt Stefan Lundin gör. Det är skamligt att ägarna till det som är flaggskeppet i svensk industri på detta sätt kröker rygg för kommunistdiktaturen.

Kopplingarna till den kinesiska staten är också större och fler än vad som hittills redovisats. I onsdags avslöjade samma tidning, GP, att ett av Geelys bolag i Göteborg, China-Euro Vehicle Technology (Cevt), till 22 procent ägs av den kinesiska staten. Detta helt i strids med de uppgifter som redovisats till Bolagsverket som anger affärsmannen Li Shufu som enda ägare.

Som GP visar har detta dolts sedan 2017 genom en snårig konstruktion av diverse investeringsbolag.

Cevt är inte vilket bolag som helst i Geely-sfären. Enligt GP är bolagets fokus uppkopplade och självkörande fordon, mjukvara och molntjänster. Med andra ord precis den typen av högteknologiska tjänster som också kan utnyttjas för maktpolitiska eller militära syften.

Volvos nuvarande vd, Håkan Samuelsson, har själv suttit i styrelsen för Cevt. Men han har tidigare i år förnekat att det skulle finnas kopplingar mellan kinesiska staten och Geely. Att så nu ändå är fallet får en att undra hur mycket Samuelsson egentligen visste.

Har Volvo Cars vd mörkat ett statligt kinesiskt ägande, i ett bolag som han själv har varit styrelseledamot i, för såväl svenska staten som för allmänheten, är det ytterst allvarligt. Är det tvärtom så att även han har först bakom ljuset visar det att Geely har undanhållit viktig information.

Näringslivet och rikspolitiker måste vakna upp ur sin dvala. Vi kan inte ha ägare till strategiskt känslig verksamhet i den svenska fordonsindustrin som har kopplingar till en maktfullkomlig diktaturs försvarsindustri, eller som smyger in statligt ägande i verksamheter som kan bli ett hot mot rikets säkerhet.

Den kinesiska staten skyr inga medel för att använda sitt ägande för att nå sina geopolitiska mål. När ska det svenska näringslivet och staten inse det och vakna?

Carl-Vincent ReimersSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons