Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Hela Sverige får dansa efter MP:s pipa

Det är fullständigt orimligt att ett parti som knappt klarar riksdagsspärren ska ha ett så stort inflytande över hela Sveriges flyginfrastruktur.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Blekinge Läns Tidning politiska etikett är oberoende liberal.

Regeringen tillsätter en snabbutredning om hur Bromma flygplats kan avvecklas” så snabbt som möjligt”. Redan i augusti ska utredningen om en nedläggning av flygplatsen vara klar.

Miljöpartiets språkrör Per Bolund sken som solen när han tillsammans med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) gav beskedet. Det rådde under presskonferensen ingen tvekan över vem som var mest nöjd. MP har under flera år, hitintills utan framgång, drivit frågan om flygplatsens avveckling.

Att en avveckling av Bromma flygplats påverkar hela landets flyginfrastruktur är en icke-fråga för miljöpartisterna.

I en triumfatorisk debattartikel i Expressen (den 21 april) berättar några ledande miljöpartister – däribland Bolunds parhäst Märta Stenevi – om hur bra beskedet är för stadsutvecklingen i Stockholm, om alla de tusentals bostäder som nu kan byggas när huvudstaden blir av med den citynära flygplatsen. ”Stockholm behöver mer plats för människor, inte för flygplan”, framförde de gröna artikelförfattarna. Utanför Stockholms stadshus firade de grönas klimatpolitiska talesperson Lorentz Tovatt beskedet med prinsesstårta, vilket han delade med sig av i sociala medier.

Att en avveckling av Bromma flygplats påverkar hela landets flyginfrastruktur är en icke-fråga för miljöpartisterna.

Corona-pandemin har inneburit ett dråpslag för flyget i allmänhet och inrikesflyget i synnerhet. Människor flyger inte som före pandemin av naturliga skäl. Flygplan står på marken. Flygbolag är i kris. Men pandemin förändrar inte det grundläggande faktum att Sverige är ett avlångt och glesbefolkat land. Satsningar på höghastighetståg kommer inte att innebära några förbättringar för stora delar av Sverige. När vi har pandemin bakom oss kommer vi därför återigen att behöva flyga – om hela landet ska leva.

Bromma flygplats är ett nav för inrikesflyget och är viktigare för landet utanför Stockholm än för själva huvudstaden. Om Bromma flygplats ska läggas ner måste det kombineras med investeringar i Arlanda. Bland annat behöver Arlanda en ny bana, bättre terminalkapacitet och bättre kommunikationer till och från Stockholm. Bromma flygplats kan inte avvecklas i förtid innan det finns garantier och tydliga planer för hur utvecklingen på Arlanda ska gå till, finansieras och inom vilken tidplan. Att Arlanda skulle få en ny fjärde bana är Miljöpartiet dock, föga förvånande, emot.

Att ett parti som knappt klarar riksdagsspärren ska ha ett så stort inflytande över hela Sveriges flyginfrastruktur är fullständigt orimligt. När regeringen nu vill att Bromma flygplats ska snabbavvecklas är risken stor att landet utanför Stockholm blir den stora förloraren.

Läs mer