Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Anders Gustafsson: Förödande segregation i Ronneby

Svenska språket är nyckeln till integration. Därför är den omfattande segregationen på förskolorna i centrala Ronneby problematisk. Det är dags att börja se svenska språket som en rättighetsfråga.
Anders GustafssonSkicka e-post
Publicerad 27 februari 2020
Anders Gustafsson
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Blekinge Läns Tidning politiska etikett är oberoende liberal.
Svenska språket är nyckeln till en fungerande integration, då kan inte svenska vara minoritetsspråk på förskolor.
Svenska språket är nyckeln till en fungerande integration, då kan inte svenska vara minoritetsspråk på förskolor.Foto: NTB

Häromveckan rapporterade P4 Blekinge att i sex av nio förskolor som finns i centrala Ronneby har mellan 60-89 procent av barnen ett annat modersmål än svenska. På Skogsgläntans förskola, exempelvis, talar majoriteten av barnen arabiska. Enligt Trifa Abdulla, reporter på P4 Blekinge, leder detta till att förskolelärarna ibland har svårt att förstå barnen och att själva göra sig förstådda (SR Blekinge den 16 februari).

Med tanke på den i närtid stora invandringen till Ronneby och följande boendesegregationen är uppgifter som dessa inte förvånande – men ändå mycket beklämmande.

Annons

För barn med föräldrar som inte talar svenska ska förskolan vara ett sätt att tidigt ta steget in i det svenska samhället, lära sig svenska värderingar och svenska språket. Därför är bland annat Liberalerna inne på rätt spår när de föreslagit obligatorisk språkförskola för nyanlända barn och barn till nyanlända från tre års ålder.

Men på förskolorna måste också svenska vara majoritetsspråk. För när svenska språket är i minoritet bland förskolebarnen kommer barnen givetvis att kommunicera med varandra på det språk de kan göra sig förstådda på, det vill säga föräldrarnas modersmål. Därmed uteblir den positiva effekten av att invandrarbarnen lär sig svenska ”gratis” av sina förskolekompisar.

Det är beklagligt. För färdigheter i svenska språket är grunden och nyckeln till att barn på sikt ska kunna klara sig i skolan och ännu längre fram i tiden både etablera sig på arbetsmarknaden och bli delaktiga samhällsmedborgare. Ju tidigare barnens färdigheter i svenska utvecklas desto bättre ur integrationssynpunkt.

Därför är det inte speciellt konstigt att vikten av svenska språket understryks i läroplanen för förskolan: ”Förskolan ska därför lägga stor vikt vid att stimulera barnens språkutveckling i svenska, genom att uppmuntra och ta tillvara deras nyfikenhet och intresse för att kommunicera på olika sätt. Barnen ska erbjudas en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att lyssna till högläsning och samtala om litteratur och andra texter”. Hur ska man lyckas med detta uppdrag om svenska språket är i minoritet bland barnen?

Politikerna borde agera. Ronneby borde finnas med på listan över kommuner som kan undanta områden från lagen om eget boende (EBO) så att segregationen inte förvärras än mer. Det är märkligt att kommunen, med tanke på det stora flyktingmottagandet i förhållande till befolkningsmängden, inte redan finns med på den listan.

Ronnebypolitikerna, även om det är lättare sagt än gjort, måste också se till att förskolorna blir mer blandade så att svenska är majoritetsspråk på alla förskolor i kommunen. Det är dags att börja tala om svenska språket som en rättighet för alla barn i Sverige. Svenska språket är nyckeln till en fungerande integration, då kan inte svenska vara minoritetsspråk på förskolor.

Annons
Annons
Annons
Annons