GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. E-tidning
  1. Shop
  2. Tjänster
  3. Annonsera
  4. Tipsa oss!
  5. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Ett svenskare Volvo?

Med Volvo cars börsnotering skulle svensk fordonsindustri kunna bli lite mer svensk igen. Just nu talar tyvärr lite för att det blir så.
Ledare • Publicerad 22 oktober 2021
Detta är en ledarartikel som uttrycker Blekinge Läns Tidnings politiska linje. Tidningens politiska etikett är oberoende liberal.
Håkan Samuelsson, vd för Volvo Personvagnar.
Håkan Samuelsson, vd för Volvo Personvagnar.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Det kinesiska ägandet i Volvo Personvagnar, som numera går under det fulare och anglifierade namnet Volvo Cars, kom till efter att amerikanska Ford i många stycken misslyckats med sitt ägande. Svensk bilindustri hade stora drömmar om globala framgångar under de amerikanska åren – Saab Automobile ägdes av General Motors – men de blev aldrig verklighet. Amerikanerna var dåliga på att odla det särpräglade.

Saab Automobile försvann helt efter diverse äventyr med svenska staten, en holländsk finansiell trollkarl och utlovade ryska slantar som ingen riktigt visste var de kom ifrån. Resterna av Saab blev till ett kinesiskt elbilsprojekt, Nevs, som aldrig lyfte. I augusti varslades 300 personer i Trollhättan om uppsägning och bolaget har ändrat inriktning till att handla om tjänster för självkörande bilar. Bakom Nevs står numera det jättelika och högbelånade kinesiska fastighetskonglomeratet Evergrande. I dag är Evergrande i akut finansiell kris och gör allt för att bli av med små sidoverksamheter som Nevs (Vi Bilägare).

Volvos bildel klarade sig bättre under kinesiskt ägande, som en del i den stora Geelykoncernen. Med små blågula flaggor i inredningen har Volvo samtidigt försökt knyta an till det svenska. Försäljningen ökade och lönsamheten kom tillbaka. För Göteborg blev det kinesiska ägandet lyckat. Den svenska personbilsindustrin syntes räddad.

Men sedan det kinesiska övertagandet har både bilmarknaden och Kina förändrats. Omställningen till eldrivna bilar går snabbt. Den kinesiska kommunistregimens utveckling mot hårdare centralstyrning och kontroll över människor och ekonomi gör ägandet allt mer problematiskt. Dels för Volvos position och image, dels för svensk industris oberoende och säkerhet. Ett öppet ägande och tillgång till världens finansmarknader är i grunden positivt, men med aggressiva diktaturer som indirekt eller direkt utövar påverkan på företagsägare blir det till något annat. Geely kontrollerar för övrigt också 16 procent av rösterna i last- och busstillverkaren Volvo AB, bara Industrivärden är större.

När Volvo Cars nu ska börsnoteras hade det kunnat vara inledningen på ett mer spritt och också mer svenskt ägande. Men det verkar som att Geely inte har planer på att släppa kontrollen. Enligt Dagens industri kommer Geely att ha kontroll av runt 97 procent av rösterna även efter noteringen. På sikt kan noteringen ändå öppna för en förändring på den punkten, men om den kinesiska regimen anser Volvo tillräckligt viktigt lär det inte bli så.

Volvos position på marknaden ser också ut att ha försvagats med elektrifieringen. Volvo har inte alls hängt med i omställningen på det vis många förväntade sig när bolaget för några år sedan talade om att alla produkter skulle elektrifieras. Någon bil som är konstruerad från grunden med enbart eldrift som utgångspunkt har Göteborgsföretaget ännu inte på marknaden, vilket är en förklaring till att de batteridrivna Volvobilarna har svårt att hänga med konkurrenterna i försäljning.

Det särskilda elbilsbolaget Polestar ska i sin tur noteras i New York, vilket kan göra att den tydliga kopplingen till Volvo släpper. Polestar är avknoppat för att ligga i absolut framkant och konkurrera med exempelvis Tesla. Men frågan är vad det gör med Volvos egen identitet och överlevnadsförmåga på en marknad där alla de stora giganterna investerar massivt för att positionera sig när massmarknaden för bilar förändras.

Ska Volvo överleva som en stark personbilstillverkare och föra det svenska fordonsarvet vidare även utanför de tunga fordonen så är det avgörande att kunderna förknippar Volvo med det nordiska. Dit hör öppna landskap och frihetskänsla. Det är tveksamt om kinesiska ägare i längden kan leverera det.

Petter BirgerssonSkicka e-post
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Blekinge Läns Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.