Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Anders Gustafsson: En riktigt BRA nyhet för Blekinge

Att BRA nu återupptar flygningarna mellan Ronneby airport och Bromma flygplats är glädjande. Samtidigt tornar flera orosmoln upp sig över inrikesflygets framtid.
Anders GustafssonSkicka e-post
Publicerad 6 september 2021
Anders Gustafsson
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Blekinge Läns Tidning politiska etikett är oberoende liberal.
BRA trafikerar nu återigen sträckan Ronneby airport - Bromma flygplats.
BRA trafikerar nu återigen sträckan Ronneby airport - Bromma flygplats.Foto: Johan Nilsson/TT

Med start i dag måndag återupptar BRA flygtrafiken mellan Ronneby airport och Bromma flygplats. Ett flyguppehåll som varat sedan den 5 april 2020 för flygbolaget på nämnda sträcka är därmed till ända. Det är ett tecken om något på att samhället nu är på väg att återgå till det normala efter den här fruktansvärda pandemin.

Att två bolag, BRA och SAS, återigen flyger till huvudstaden och att turtätheten ökar från flygplatsen i Kallinge är mycket positivt. Blekinge ligger där det ligger och är beroende av ett fungerande och prismässigt överkomligt inrikesflyg.

Annons

Den glädjande nyheten infaller dock samtidigt som mörka orosmoln tornar upp sig över inrikesflygets framtid.

I april aviserade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) hastigt och lustigt att regeringen avser lägga ner Bromma flygplats och att de skulle ge en utredare i uppdrag att snabbutreda hur det kan gå till.

I förra veckan lämnade så utredaren Magnus Persson över sin utredning om en förtida avveckling av Bromma flygplats. Enligt Persson kan en nedläggning ske så snart som 2025-2027, om regeringen fattar beslutet att ta bort flygplatsen från det nationella basutbudet redan under nästa år.

”En snabbavveckling av Bromma flygplats, alltså navet för inrikesflyget, skulle vara ett dråpslag för alla regioner som är beroende av inrikesflyget.”
Anders Gustafsson

Det är mycket oroande. En snabbavveckling av Bromma flygplats, alltså navet för inrikesflyget, skulle vara ett dråpslag för alla regioner som är beroende av inrikesflyget.

Enligt regeringen kan Brommas flygtrafik flyttas till Arlanda. Men det finns inga beslut om att bygga ut kapaciteten för att ta emot fler flygplan på Arlanda flygplats eller för den delen kommunikationerna till och från flygplatsen, vilka är nödvändiga. Och även om man nu i brådrasket, och mot Miljöpartiets uttryckliga vilja, fattar alla investeringsbeslut om ökad flygkapacitet på Arlanda kommer det att ta lång tid att få fram de tillstånd som krävs redan innan man ens kan sätta spaden i jorden.

Det är både provocerande och oseriöst av regeringen att använda det låga flygresandet under pandemin som förevändning för att stänga ner en av landets viktigaste flygplatser. Det är klart att det är hur lätt som helst för Arlanda att svälja Brommas flygtrafik när nästan ingen flyger men tidigare bedömningar har gjort klart att Arlanda måste byggas ut för att Bromma ska kunna avvecklas – om nu inte det egentliga syftet är att stänga ner delar av inrikesflyget.

En tydlig majoritet i riksdagen har, liksom många gånger tidigare, protesterat mot regeringens planer på att i förtid lägga ner Bromma flygplats. Den majoriteten bland de folkvalda kan inte regeringen runda för att tillfredsställa Miljöpartiet. Det är inte rimligt att ett parti som knappt klarar riksdagsspärren ska diktera villkoren för vår nationella infrastruktur – vilket inrikesflyget är en mycket viktig del av.

Annons
Annons
Annons
Annons