Vägsnuttar kostar Sverige miljarder
En av de viktigaste regionalpolitiska frågorna för Blekinge är och förblir utbyggnaden av E22. Även om de tillkommande sträckorna mellan Sölve-Stensnäs och Jämjö-Lösen byggs i den snaraste framtiden, kommer det ändå inte vara tillräckligt för att hantera den mängd trafik som passerar genom Blekinge per dygn. Behovet har helt enkelt sprungit ifrån alla planer.
Riksdagsledamöterna Annicka Engblom (M) och Peter Jeppsson (S) diskuterade E22 i tisdags på Handelskammaren i Karlskrona. De var ense om det mesta, vilket kanske inte förvånar eftersom det finns en bred politiskt uppslutning i länet kring E22.
Men ett par skiljelinjer finns det allt mellan de båda. Framför allt gäller det inställningen till så kallade OPS-lösningar (Offentlig-Privat Samverkan). Alltså att andra intressenter förutom staten går in med pengar.
Peter Jeppsson (S) vill inte att staten ska smita ifrån sitt ansvar i infrastrukturfrågorna, och visst ligger det något i det - om det nu hade varit så att staten mäktat med att ta sitt ansvar någon gång! Och Blekinge, med allt vad utvecklingen på andra sidan Östersjön innebär, kan inte vänta längre. Trafiksituationen är både farlig och ohållbar och vi vill ha vår E22:a.
Om man inte vill ligga och vänta på staten i decennium efter decennium kan det väl vara värt att pröva en alternativ lösning?
Men nu är det ju så, att oavsett om det kommer in andra aktörer i processen förutom staten, så kommer det att ta många år innan vägen är på plats som den ska. Istället har Sverige och Trafikverket hamnat i snuttifieringsfällan - eller som det brukar kallas: fattigdomsfällan.
Istället för att satsa stort från början och köpa mycket på en gång (och därmed få mer för pengarna) så tvingas staten till små köp och oftare.
Priset per kilometer väg blir också då ojämförligt mycket högre. Handelskammarens vd Stephan Müchler drog ett exempel:
20 kilometer väg kostar 70 miljoner per kilometer. 21-30 kilometer väg kostar 37 miljoner/km, och över 30 kilometer kostar det 20 miljoner/km.
På detta vis har svenska staten över åren förlorat miljarders miljarder. Ett vansinnigt och oekonomiskt sätt att förhålla sig till skattepengarna!
Annicka Engblom lovade att "massera" Anders Borg, men som bekant är infrastrukturen sorgligt eftersatt i hela Sverige efter årtionden av otillräckliga investeringar - trots de 497 miljarder som regeringen skjuter till under 2010-2021. Det behövs alltså extra investeringar på fler ställen.
Som pendlare till och från Rödeby kan jag dock inte låta bli att tänka på snuttifieringssiffrorna varje gång jag passerar det pågående vägbygget upp mot Rödeby.
Visst behövs det en mötesfri väg, och här handlar det ju inte om att bygga en E22-sträcka bevars. Men vad blir kostnaden per kilometer där? För det rör sig knappast om några 20 kilometer. Snarare två.
Och ska man få Europeiska investeringsbanken intresserad av att gå in med pengar, är de knappast intresserade av några futtiga kilometer hit eller dit. De vill gå in med pengar till hela E22.
Staten måste alltså våga tänka större.