Stämma Ramqvist - en lönsam affär
Äntligen tycks de avpolleterade Skandiadirektörerna kunna skönja ljuset i skandaltunneln.
Den förre styrelseordföranden Lars Ramqvist slipper undan med en förlikning, som innebär att han tvingas betala tillbaka styrelsearvoden på dryga två miljoner kronor till Skandia. Förre finansdirektören Ulf Spång, som Skandia gjorde upp med i höstas, slipper åtal för att ha lurat företaget. Skandias förre vd, Lars-Eric Pettersson, är fortfarande misstänkt för grov trolöshet mot huvudman "att ha lurat sin arbetsgivare på stora belopp", men är inte längre misstänkt för lägenhetsfiffel.
Att Skandia försöker skaka av sig skandalen så fort som möjligt är inte alls konstigt. Ju längre den negativa uppmärksamheten kring bolaget fortsätter, desto sämre blir ryktet hos kunderna.
Och det kan bara innebära en sak: färre kunder och minskade intäkter.
Men Skandias iver att lämna det gamla bakom sig ställer knappast bolagets uppgörelse med Lars Ramqvist i bättre dager. Att låta en styrelseordförande vars agerande enligt Skandias egna bedömningar kostat bolaget bortåt en halv miljard kronor, komma undan med att betala tillbaka två miljoner är nog dumsnålt och kanske till och med ytterligare försämrar Skandias rykte.
Skandias nuvarande styrelse och vd menar att förlikningen med den gamle styrelseordföranden Lars Ramqvist är att föredra, såväl för företaget som för kunder och aktieägare. Att driva en skadeståndsprocess mot Ramqvist skulle bli för kostsamt och riskera att dra ut på tiden, menar Skandia.
Men några uppskattningar på hur dyrt det egentligen skulle kunna bli att försöka klämma Lars Ramqvist på ett rejält skadestånd, har aldrig lagts fram. Under sin tid som styrelseordförande för Skandia kan Lars Ramqvist ha orsakat bolaget extra kostnader på bortåt en halv miljard kronor.
Låt oss anta att Skandia skulle besluta sig för att stämma Ramqvist. Det vore inte orimligt att anta att bolaget exempelvis nöjer sig med att stämma Ramqvist på delar av den halva miljarden, kanske 250 miljoner. Det värsta som kan hända Skandia är att företaget förlorar och tvingas betala Ramqvists rättegångskostnader. En utdragen rättsprocess skulle säkert kunna innebära rättegångskostnader
på flera tiotals miljoner kronor.
Det är å andra sidan inte speciellt mycket pengar för en riksomfattande reklamkampanj, för ett storbolag som Skandia.
Och en kampanj för att bättra på anseendet är precis vad Skandia behöver.