Hur mycket är en ledarsida värd?
Ledarsidan i BLT eller någon annan svensk morgontidning har ett marknadsvärde på mer än tio miljoner kronor.
Påståendet kommer från en statsvetare och konsult på området media och kommunikation. Siffran har han kommit fram till genom att först uppskatta vilka intäkter ledarsidan på en genomsnittlig lokaltidning skulle inbringa under ett helt år om tidningen skulle sälja annonser på sidutrymmet, och sedan jämföra vad samma ledarsida i dag kostar i form av löner och sociala avgifter för ledarskribenterna.
Att försöka sätta ett pris på ledarsidan kan förefalla ointressant och långsökt för oss som jobbar med att göra tidningen, och för er. Tvärtom. För vem gör vi tidningen? Jo, för våra läsare. Och var får vi våra största intäkter till att ge ut vår tidning? Från annonsörerna.
Den fråga vi på ledarredaktionen således bör ställa oss är: ger vi något mervärde till er läsare och går det att öka detta mervärde. För att tala klartext: Blir vi lästa och berör det vi skriver er som läser det.
Om svaret på alla frågor ovan blir nej, då vore det fullt naturligt att Blekinge Läns Tidnings ägare drar slutsatsen att tidningen inte längre behöver någon ledarsida. Att resonera på något annat sätt vore ju oansvarigt ur ekonomisk synpunkt.
Men vår sida blir ju läst. Ja, den senaste läsarundersökningen visade att omkring en tredjedel av våra läsare tar del av ledarsidan. Läsarundersökningen visade också att ledarsidan tillsammans med bland annat kultursidan hörde till kategorin minst lästa sidor.
Det kan vi inte vara nöjda med.
Precis som nyhetsredaktionen ska vara lyhörd för vad ni läsare efterfrågar för nyheter bör vi fråga oss vilka frågor som ni läsare tycker är viktiga och berörs av. Självklart har vi också en folkbildande uppgift. Reportrarna bör gärna sätta söklampan på områden ni läsare inte visste fanns, och ledarredaktionens huvuduppgift är inte att bekräfta läsares åsikter. Vi bör även belysa frågor ur nya perspektiv och tillföra något nytt till er läsare.
Att ledarsidan varit en självklar del i tidningen i mer än hundra år betyder inte att den alltid kommer att vara det. Därför måste vi fundera över vårt existensberättigande. Det gör vi alltför sällan. Ledarsidan i en genomsnittlig svensk morgontidning resonerar för det mesta kring ämnen som EU, regeringens politik eller Irakkriget -men sällan om lokala frågor och ännu mindre ofta ur er läsares perspektiv.
Det håller inte. Därför försöker vi på BLT att oftare ta upp lokala frågor.
Läsarundersökningar i all ära. Men det bästa sättet att få en uppfattning om vad ni läsare tycker är viktigt, är att få höra den direkt från er. Utan någon som bearbetar, ställer samman och tillrättalägger åsikten.