Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Enkelt inte alltid bäst

GÄSTKRÖNIKA || Ibland kan det vara riktigt befriande att få sina egna åsikter och tankar bekräftade, inte minst när dessa kan kännas lite osvenska och därmed inte helt rumsrena.
Nyheter • Publicerad 8 april 2013

Men troligen ligger det mer i det än vad man kanske anar - en svensk, och för den delen en blekingsk turismsatsning i stor skala, kräver en rejäl uppgradering av kvalitén. Vi har mycket att vara stolta över, mycket att visa upp och mycket att erbjuda, men frågan är om vi gör det på rätt sätt.

Vi svenskar är ett friluftsälskande folk, och vi är vana vid att uppleva saker och platser på ett enkelt och i många fall primitivt sätt – vi campar, vi äter medhavd matsäck med god aptit och vi bor på enkla vandrarhem. Inget fel med det, men vi kanske inte ska förvänta oss att alla andra också vill ha det så när de åker på semester.

Annons

Ett av de tyngre namnen inom svensk besöksnäring såg detta som ett stort problem och jämförde med bland annat italienska Alperna, där man visserligen är ute och vandrar men kan bo bra och äta gott varje kväll.

Man vill ju faktiskt njuta under sin semester och inte släpa runt på egna lakan och egenpackad mat. Standarden måste helt enkelt öka, inte bara ett snäpp utan kanske flera, om vi ska kunna attrahera de personer som vi faktiskt försöker få hit – människor som söker det lilla extra.

Tar man sig runt i den blekingska skärgården, kanske i kajak, ska man kunna bo och äta med stil på olika ställen, man ska erbjudas möjligheten att ta del av sevärdheter och lokalproducerade produkter på ett attraktivt och professionellt sätt.

Att alla inte gillar det enkla illustreras tydligt i en nyligen publicerad rapport från ansedda Cornell University, där man analyserat kinesernas resvanor. I dagsläget är det 70 miljoner kineser som reser frekvent, men bara om något år pratar vi om hundratals miljoner.

De vill se Nordamerika och de vill se Europa, men framför allt så vill de ha det bra när de reser. För att locka denna betydelsefulla skara, och säkerligen också majoriteten av de besökare som vi förväntar oss ska komma hit, behövs en uppgradering av vårt erbjudande.

Allt behöver inte vara enkelt, anspråkslöst och billigt.

Låt oss i stället skapa något riktigt unikt – det både kan och bör vi göra.

Mats Carlbäck ,

Karlskrona är företagare och forskare vid Handelshögskolan i Göteborg

Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons