GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Poesi och tecknad film inspirerar Monnakgotla

Kritikerna jublar över hennes helaftonsopera "Zebran" och under året får flera av hennes nya verk premiär. Tebogo Monnakgotla tonsätter allt från poesi och dansföreställningar – till en roman.
Sommarporträtt • Publicerad 4 augusti 2021
Tebogo Monnakgotla är aktuell med operaföreställningen "Zebran" på Vadstena slott. Hon är också hustonsättare vid Kulturhuset Spira i Jönköping säsongen 21/22.
Tebogo Monnakgotla är aktuell med operaföreställningen "Zebran" på Vadstena slott. Hon är också hustonsättare vid Kulturhuset Spira i Jönköping säsongen 21/22.
Foto: Jeppe Gustafsson/TT
"Jag lyssnar väldigt sällan på musik hemma. Ibland lyssnar jag på en jazz-spellista jag har, men jag är ingen strölyssnare. Antingen går jag på konserter eller lyssnar koncentrerat med lurar när jag jobbar", säger Tebogo Monnakgotla som ofta inspireras av texter, eller av tecknad film.
"Jag lyssnar väldigt sällan på musik hemma. Ibland lyssnar jag på en jazz-spellista jag har, men jag är ingen strölyssnare. Antingen går jag på konserter eller lyssnar koncentrerat med lurar när jag jobbar", säger Tebogo Monnakgotla som ofta inspireras av texter, eller av tecknad film.
Foto: Jeppe Gustafsson/TT
Tebogo Monnakgotla hoppas att det kommer att efterfrågas ännu mer nyskriven musik framöver: "Det har bara blivit bättre men om man jämför med andra konstformer så är vi väldigt mycket Nationalmuseum och väldigt lite Moderna Museet.
Tebogo Monnakgotla hoppas att det kommer att efterfrågas ännu mer nyskriven musik framöver: "Det har bara blivit bättre men om man jämför med andra konstformer så är vi väldigt mycket Nationalmuseum och väldigt lite Moderna Museet.
Foto: Jeppe Gustafsson/TT
"När jag började på Musikhögskolan fanns det fortfarande en viss attityd till nutida musik. Den sågs som konstig och man ville hellre spela gammalt. Men det har blivit en enorm utveckling i musikerkollektivet. Nu är det nästan tvärtom", säger Tebogo Monnakgotla.
"När jag började på Musikhögskolan fanns det fortfarande en viss attityd till nutida musik. Den sågs som konstig och man ville hellre spela gammalt. Men det har blivit en enorm utveckling i musikerkollektivet. Nu är det nästan tvärtom", säger Tebogo Monnakgotla.
Foto: Jeppe Gustafsson/TT

När Tebogo Monnakgotla var tio år började hon spela cello. Hennes mamma tyckte att hon skulle spela något instrument, och när hon hörde några tjejer i sin kör spela stråkinstrumentet fastnade hon för dess djupa klang.

– Jag tyckte att det var ett så vackert instrument med en sådan fin klang, säger Tebogo Monnakgotla.

Där någonstans, under barndomen i Uppsala, började alltså det som skulle bli den musikkarriär som Tebogo Monnakgotla nu befinner sig mitt i. Från cellolektionerna i kommunala musikskolan gick hon vidare till musikgymnasiet på Södra Latin i Stockholm, Musikhögskolan i Piteå och så småningom till Kungliga musikhögskolan. Under vägen har hon rört sig från cellons stråkar mot tonsättandets konst.

Tragiskt och dråpligt

I juli fick operan "Zebran" premiär på Vadstena slott. Den är Tebogo Monnakgotlas debut som tonsättare av en helaftonsopera och har med något undantag fått strålande recensioner.

"Zebran" är en berättelse om flykt, utanförskap och svek – om kärleken mellan Edward och John som båda tvingats fly på grund av relationen.

– Det är idén om den otämjbara kärleken, den romantiska bilden av kärleken som ska övervinna allt. Det är en tragisk historia men det är också dråpligt, lite skruvat. Det har jag försökt gestalta i musiken, lite som en Lustiga huset-spegel.

Librettot är skrivet av Kerstin Perski som likt Tebogo Monnakgotla är barn till föräldrar som tvingats fly. Tebogo Monnakgotlas pappa flydde från Sydafrikas apartheidregim på 1960-talet. Perskis judiska föräldrar flydde Ungern.

"Zebran" handlar också om synen på Sverige som ett öppet och fördomsfritt land.

– Vi ser oss som så öppna men när det kommer till kritan kanske det inte är så. Det ville vi skildra.

Det finns vissa beröringspunkter mellan kammaroperan "Zebran" och kortoperan "Jean-Joseph" som Monnakgotla nominerades till Nordiska rådets musikpris för 2018. I den berättar hon om den madagaskiske poeten Jean-Joseph Rabearivelos dikter och liv – som slutade i självmord. Jean-Joseph spelades på Kungliga Operan av sydafrikanske Luthando Qave, som nu gör en av huvudrollerna i "Zebran", och som Monnakgotla även har skrivit en sångcykel för.

Männens arena

Qave är utbildad på Operahögskolan i Stockholm, han var den första svarta sydafrikanen att sjunga på The Met i New York, 2011, och gör nu karriär på den internationella operascenen. Operavärlden är fortfarande en vit värld och bland tonsättare på många sätt männens arena, även om förändring pågår. En utveckling som Tebogo Monnakgotla i hög grad är en del av som icke-vit och kvinna, och som tidigare aktiv i föreningen Kvast, Kvinnlig anhopning av svenska tonsättare.

– Det är svårt att säga om och hur man själv märker av saker, men jag kan ju se strukturer. Vilka som man gör festivaler om till exempel, den genomsnittliga tonsättarkvinnan på stora festivaler är ofta top notch, bland männen finns en större bredd, säger Monnakgotla.

Hon fortsätter:

– Det är viktigt vad man på konserthusen skickar för signaler. För mig var det nog ganska omedvetet självklart att en tonsättare var en man när jag var i tonåren.

Tecknad opera

Det var under tiden på Musikhögskolan i Piteå som Tebogo Monnakgotla började komponera och sedan utvecklade det vidare, sida vid sida med bland andra vännen Malin Bång, som även hon är en framstående tonsättare.

Det var också där som hon fick i uppgift att tonsätta en dikt av Göran Sonnevi och insåg att hon ville arbeta mer utifrån poesi. Utöver Jean-Joseph Rabearivelos dikter har hon tonsatt verk av bland andra Athena Farrokhzad, Li Li, Ann Jäderlund och Göran Malmqvists översättningar av Bei Dao.

– I poesin finns så mycket bilder och stämningar som jag gillar att gestalta i musiken. Det är så skönt om det finns en text att få inspiration från.

Under säsongen 21/22 är hon utsedd till hustonsättare vid Kulturhuset Spira i Jönköping och har bland annat skrivit två uruppföranden för Jönköpings Sinfonietta. Ett av dem är en sångcykel som utgår från Balsam Karams roman "Singulariteten".

Några andra av hennes senaste projekt är ett orgelstycke till invigningen av Konserthuset i Göteborg, ett stycke till violinisten Johan Dalene och saxofonkonserten "Gaea" (Moder Jord) med saxofonisten Johannes Thorell.

Ett drömprojekt är att göra en helaftonsopera av kortoperan "Jean-Joseph". Ett annat är att göra en opera i form av tecknad film. Tebogo Monnakgotla har länge inspirerats av tecknad film och har bland annat smugit in en referens till 70-talsserien "Professor Balthazar" i "Zebran". "Tom & Jerry" är ett annat exempel på tecknad film hon inspirerats av.

– Det blir så utflippat när det är tecknat, man kan få många musikaliska idéer. Det är tvära kast.

TT: Har du funderat på att komponera filmmusik?

– På ett sätt känns det som en annan värld. Jag har aldrig fått frågan, och aldrig försökt. Men det skulle vara roligt.

Fakta: Tebogo Monnakgotla

Född 1972 i Uppsala. Bor nu i Stockholm.

Tonsättare som började spela cello som tioåring, har utbildats vid Musikhögskolan i Piteå och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Har studerat komposition för bland andra Louis Andriessen och Bent Sørensen. Var huskompositör för Sveriges Radio P2 (2007-2009).

Aktuell med ”Zebran” på Vadstena slott, till och med den 11 augusti. Librettot är skrivet av Kerstin Perski och sångsolister är Georg Källström, Luthando Qave, Agnes Auer, Karin Osbeck, Emma Johansson och Pascal Zurek.

"Zebran" sänds i Sveriges Radio "Opera i P2" den 21 augusti.

Huskompositör på Kulturhuset Spira i Jönköping säsongen 21/22. Där uruppförs bland annat sångcykeln ”Den försvunna” (efter Balsam Karams roman ”Singulariteten”) och en del av saxofonkonserten ”Gaea” med saxofonisten Johannes Thorell under ledning av Cathrine Winnes. "Gaea" är en sambeställning mellan fyra orkestrar. En av de fyra delarna kommer att uruppföras av Dalasinfoniettan med Simon Crawford-Phillips och en av Svenska Kammarorkestern i Örebro. Den första delen uruppfördes av Uppsala Kammarorkester. Under säsongen ges sammanlagt sju konserter som inkluderar hennes verk på Kulturhuset Spira.

TT
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.