Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Kultur

Lyxhustrun i Los Angeles fångas med detaljer

”Ett nytt England” gräver djupt i ytligheten. Naima Chahboun läser Valerie Kyeyune Backströms stilsäkra debut.
bokrecension • Publicerad 21 september 2020
Detta är en recension i Blekinge Läns Tidning. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Valerie Kyeyune Backström skildrar amerikanska miljöer känsla för detaljer.
Valerie Kyeyune Backström skildrar amerikanska miljöer känsla för detaljer.Foto: Jasmin Storch
Roman

Ett nytt England

Författare: Valerie Kyeyune Backström

Förlag: Modernista

Valerie Kyeyune Backström är kulturjournalist och tidigare chefredaktör för den feministiska tidskriften Bang. I hennes debutroman ”Ett nytt England” kommer en ung kvinna till Los Angeles för att söka lyckan i välbeställda mäns skjortbeklädda famnar. Tillvaron handlar till en början om att med hjälp av gratis parfymprover och fejkade smycken spela spelet som ska leda fram till resans mål: Ett liv i materiellt överflöd. När erövringen väl är gjord blir utmaningen istället att hantera tomrummet som uppstår genom att än en gång flytta om blomsterarrangemangen eller ta sig en ny älskare. Halvvägs genom boken tar utvecklingen en oväntad vändning när den resort dit kvinnan reser för att få en nystart gradvis övergår i en asketisk sekt.

”... att tas för en eskortflicka på utlandssemestern eller kläs i leopardmönstrat av sin personliga stylist.”

Valerie Kyeyune Backström skildrar de olika miljöerna med övertygande inlevelse och en utpräglad känsla för detaljer. Erfarenheter som delas av de flesta kvinnor skruvas i bokens universum flera varv på ett sätt som med karikatyrens tydlighet synliggör patriarkatets och senkapitalismens verkningar. Boken uppmärksammar också de särskilda påfrestningar som drabbar rasifierade kvinnor i denna omgivning, som att tas för en eskortflicka på utlandssemestern eller kläs i leopardmönstrat av sin personliga stylist.

Annons

Det ska dock påpekas att detta inte en roman som drivs av handling eller lockar läsaren att förlora sig i gestaltade scener. Istället bärs berättelsen upp av den exakta, rytmiska prosan och det effektiva bildspråket. Perspektivet är kraftigt beskuret och präglas av en dominant berättarröst som med sitt ömsom prövande, ömsom sarkastiska tonläge utgör bokens egentliga huvudkaraktär. Med iskall distans och analytisk skärpa blottlägger texten strukturer samtidigt som den blixtbelyser detaljer. Nivån däremellan, det yttre skeendet, förmedlas ofta indirekt: Övergången från älskarinna till lyxhustru äger rum i glappet mellan två stycken, upptäckten av makens otrohet nämns endast i förbigående. Helhetsintrycket blir ett flytande, klaustrofobiskt tillstånd där iakttagelserna avlöser varandra utan att läsaren någonsin tillåts lyfta blicken eller vila i nuet.

”Ett nytt England” är en roman som gräver djupt i ytligheten, som envetet borrar sig genom lager efter lager av mänsklig fåfänga och banalitet. Bitvis blir monotonin påfrestande, och vissa uttryck återkommer onödigt ofta (däribland "menlös" som jag tror ska vara "meningslös"). Mer än en gång kommer jag också på mig själv med att undra om det här livsödet verkligen förtjänar så mycket uppmärksamhet. Men oavsett hur det är med den saken är boken, med sitt spänstiga språk och stilsäkra utförande, väl värd mödan.

Naima ChahbounSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons