Ursinnigt och starkt av Lotass
Min röst skall nu komma från en annan plats i rummet
Den råa fasan läcker ut från sidorna i Lotta Lotass nya roman Min röst skall nu komma från en annan plats i rummet. Skräck ställs mot känslokyla och brustna möjligheter jämförs med orgier i iskallt våld. Offer är alla, också de seriemördare boken handlar om. Fyra av dem är autentiska och presenteras under namnen Kaninen, Clownen, Aposteln och Odjuret. Den femte är fiktiv. Han - eller är det möjligen en hon - har berättarens roll och ägnar sig åt den omöjliga uppgiften att återge det förgångna. På slutsidan får han säga: "Man kan aldrig, säger jag, snudda vid det som varit."
Lotta Lotass, redan nominerad till Nordiska Rådets pris 2006, visar i sin nya roman än en gång sin förmåga att ge ursinnigt uttryck för det outhärdliga också när hon viskar.
Tungt bibliskt rullar hennes språk över läsaren i inledningen, där skapelsen beskrivs, den som med sin kuliss döljer "ödslighet och enslighet och vanmakt".
Fasansfulla fragment
Fasansfulla fragmenI fasansfulla fragment blir man invigd i seriemördarnas tillvägagångssätt, de mördades skräck och pina och den makabra hanteringen av deras halvdöda eller döda kroppar. Ur berättelsen ropar inte bara förövarnas splittrade personligheter utan också deras skyddslöshet och längtan efter närhet, efter någon som stannar hos dem i den värld där de vant sig vid att oavbrutet svikas.
Men Lotta Lotass nöjer sig inte med att tränga in i psyken som inte går att förstå. Hon låter dessutom sin teater utspelas i den mest artificiella av världar, där vetenskapsmän, ingenjörer och arbetare tämjer naturkrafterna. Stordimensionerade dammbyggen och glödvita atomprovsprängningar är nära. Det är också Las Vegas.
Livet utspelas i spelhallar och på motellrum. Vid automaterna sitter utspökade kvinnor som skrumpna frukter och matar mynt i springorna medan den "bottenlösa ledan" breder ut sig och "fåfänga drömmar" krossas.
Storslagen rundmålning
Slumpen styr sedan skapelseakten väl avslutats. I en storslagen rundmålning visar författaren hur ett mynt, upplockat av en man, skjuter upp hans inträde i ett casino och därmed påverkar tillvaron för mängder av människor. Det är samma historia som den om hur fjärilens vingslag kan ändra världshistorien. Men Lotass variant är åskådligare.
Den långa titeln är en fras som på 1960-talet satte skräck i barnet Lotta Lotass. Hon hörde den eka genom rummet då Sveriges Radio testade stereoeffekt och ville få folk att placera högtalarna rätt. Och skräck är alltigenom signum för hennes roman, lika suggestiv, lika uppfordrande, lika värd att lägga lästid på som de fyra tidigare hon skrivit.
Albert Bonniers Förlag gör Lotta Lotass till den första författare de ger ut i originalpocket. Som motiv uppges att man vill ge henne chansen att "möta en ny, större publik".
Det blir intressant att se hur experimentet utfaller, med tanke på de krav Lotass ställer på sin läsare. Men jag håller tummarna och tror faktiskt att oddsen är goda för att Min röst skall nu komma från en annan plats i rummet skall fascinera många.