Uppgifter: Polen vill köpa svenska ubåtar

Karlskrona Artikeln publicerades

Polen kan vara på väg att köpa två begagnade svenska ubåtar.

Polens försvarsdepartement bekräftar att det pågår förhandlingar.

En affär skulle kunna innebära miljardintäkter för modifiering till Saab Kockums i Karlskrona.

Så här såg det ut 2007 när ubåten HMS Södermanland öppnades för allmänheten. Nu kan den säljas till Polen.
Foto: Marcus Palmgren
Så här såg det ut 2007 när ubåten HMS Södermanland öppnades för allmänheten. Nu kan den säljas till Polen.

Det är den polska försvarsnyhetssajten Defence 24 som rapporterar om Polens långt gångna intresse för försvarets ubåtar HMS Södermanland och HMS Östergötland.

Sajten hänvisar dels till inofficiella källor, men också till Polens försvarsminister Mariusz Blaszczak. Polens försvarsdepartement ger följande besked på Twitter:

”Vi har slutfört den analytiska processen och kommit fram till att den viktigaste övergångslösningen för ubåtar är samarbete med en svensk partner. Vi har redan inlett förhandlingar för att få till denna överbryggningskapacitet”, skrev han.

HMS Södermanland är i dag i bruk i marinen. Systerfartyget Östergötland finns i den så kallade materialdepån och har inte varit i bruk under ett antal år.

Modifieringen och repareringen, inklusive användning av A26-komponenter, skulle landa på en prislapp av 2,5 miljarder kronor, enligt Defence 24.

Polen behöver ersätta sina tre åldrande ubåtar av Orkla-klass. Förhoppningen från Sveriges och Saabs sida är att dessa ska ersättas av ubåtar av A26-modell. Det dröjer dock innan dessa kan levereras, och under tiden är tanken att Polen ska använda de båda begagnade ubåtarna av Södermanland-klass.

Att det är en lösning som Sverige erbjudit Polen berättade Saab Kockums-chefen Gunnar Wieslander vid Saabs ubåtsseminarium i Stockholm i slutet av augusti. Då fanns dock inga besked om hur den polska regeringen resonerade.

Polen är tillsammans med Nederländerna de länder som Saab sägs ha störst förhoppningar om att kunna sälja nya ubåtar till. De står nämligen, precis som Sverige, i begrepp att förnya sin ubåtsflotta.

De svenska begagnade ubåtarna som, om affären blir verklighet, hamnar i Polen ska ersättas av två nya ubåtar av typen A26. I väntan på att de levereras uppger den polska källan att Sverige planerar att köpa tillbaka två svenska ubåtar som byggdes på 1980-talet och för drygt tio år sedan såldes till Singapore.

A26 ska levereras under till den svenska marinen åren 2022-2024.

Varken Saab eller den svenska regeringen vill kommentera det polska intresset för svenska ubåtar.

– Saab deltar inte i några förhandlingar, säger Saabs presschef Ann Wolgers till Dagens Industri.

Och Toni Eriksson, presschef hos försvarsminister Peter Hultqvist (S), säger till Dagens Industri att han i nuläget inte har några kommentarer till uppgifterna.

BLT har tidigare berättat att Saab Kockums är i stort behov av fler ubåtsordrar efter de stora investeringar som gjorts på varvet i Karlskrona. Halvtidsmodifieringarna av de två Gotlandsubåtarna och nybygget av två ubåtar av A26-klass är inte tillräckligt för att långsiktigt säkra kompetensen på området.

I en intervju för några veckor sedan med BLT berättade den nytillträdda koncernchefen Micael Johansson att Saab inom ett år behöver besked om fler svenska ubåtsordrar för att inte tvingas ”anpassa verksamheten”. Försvarsmakten har dock inte aviserat några fler beställningar av A26 före 2030.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Blekinge Läns Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.