Snart är ”Karl” på väg till Karlskrona
– Jo, vi har letat sedan beslutet tidigare i vår. Vi har tittat på många båtar och efter ett andra försök blev det här klart. Efter omflaggning, en del pappersarbeten och besiktningar kan vi ta hem henne. Det är förstås lite beroende på vädret också, säger hamnchefen Pelle Pettersson.
Pengen, också för en kostbar fartygsbyråkrati med papper och klassificeringar vid en överlåtelse, lovar han ska hålla sig inom kommunens budget på knappt sju miljoner kronor.
Bogserbåten har tidigare tjänstgjort i Hamburgs hamn, på Elbe och i Kielkanalen.
– Det är en riktigt bra båt som vi ska döpa om till Karl, berättar han vidare.
Köpet har förstås gjorts med att den stora femårsklassningen (en slags omfattande besiktning) ska göras senast i maj 2019.
– Men det har ju också påverkat priset. En nyklassad båt tingar ett helt annat pris, säger han.
Hur stor nytta kommer bogserbåten att göra?
– Den kan användas för den dagliga trafiken. Polenfärjorna behöver ofta draghjälp i starka vindar utan att de är i rena nödlägen. Det får vi också betalt för, liksom andra tjänster. Båten kan bryta is vid kajerna, assistera andra fartyg till Verkö och Handelshamnen och rycka ut i nödlägen.
– Vi har på sistone fått säga nej till två stora anlöp i Karlskrona för att vi inte haft en bogserbåt. Och inte kunnat hjälpa till vid fyra nödlägen ute till havs.
Kustbevakningen har en riktigt stor bogserare i sin 003:a i Karlskrona och marinen har sin nya bogserbåt HMS Hector?
– De får förstås hjälpa till i rena nödsituationer. Men inte i annat arbete som man kunnat längre tillbaka. Det har med EU:s konkurrensregler att göra, säger Pelle Pettersson.