Räddningsbåt nu på stadig kurs
– Många tänker inte på att Brandklipparen faktiskt ligger i sjön under hela året. Blir båten infryst plockar vi av utrustning och låter henne ligga kvar i isen. Förutom att hon tas upp för underhållsarbeten och bottenmålning är räddningsbåten konstant i beredskap, säger brandmannen Pär Ridderby medan skepnaderna av Trossös hus försvinner akterut.
Vi passerar örlogshamnen och gör några lovar runt Godnatt.
– Det här är ju en flatbottnad båt med fördelen att hon kan gå in på små djup. Nackdelen är att hon är känslig för vind, säger Pär Ridderby, som började 1987. Han och kollegan Daniel är skeppare och maskinist på en och samma gång.
– Tekniken är skillnaden. Det är lättare i dag med alla hjälpmedel. Samtidigt måste vi kunna navigera och läsa sjökort om de elektroniska systemen skulle slås ut. Det här ligger alltid framme, säger Pär Ridderby och trycker pekfingret på sjökortet bredvid ratten.
Räddningsbåten är utrustad med radar av den gamla typen, gps–system, två kommunikationsradiosystem, och en bottenscanner.
De skarpa uppdragen har blivit färre sedan räddningskårens båt inte längre sköter sjuktransporterna. Men gissningsvis görs ett tiotal utryckningar varje år. På sistone har ett brinnande hus på Ivö (sydost Tromtö), en brinnande båt i fjärden och letandet efter ett par försvunna kajakpaddlare tillhört uppdragen.
Dessutom övar man varje onsdag och måndag kväll, cirka en gång i månaden för varje lag som turas om.
– Vi måste vara beredda att ge oss ut när som helst. Att lägga till på en plats när det blåser 15–20 meter kräver träning.
Vi styr mellan öarna och passerar under bron mellan Möcklö och Senoren. På babord sida syns ett disigt Torhamnsland. Ett och annat sommarhus med videunderlig havsutsikt uppenbarar sig, förmodligen inte lika lätta att upptäcka från land.
– Vid larm kan vi vara ute på fyra–fem minuter.
Den här dagen är det lugnt i skärgården. En liten sjömätningsbåt snirklar runt i vattnet och längre bort tornar skepnaden av en ubåt och ett par mindre av marinens båtar upp.
När Daniel och Pär lagt till och lagt ut ett par gånger är det dags att återvända för den här gången.
Hemma på stationen på andra sidan Trossö väntar brandmästare Kent Hoff.
– Det är bara att ta fram en karta på Google Map och titta på Karlskrona med alla sina öar. Både som yrkesman och skattebetalare är det en självklarhet för mig att vi ska ha en räddningsbåt, säger han.