Matteinspiration för särskilt begåvade
På måndagen hade BTH:s professor, lärare och doktorander i matematik lämnat sina vanliga studenter för att ta hand om yngre begåvningar mellan sex och tretton år.
– Vi kallar det för Möjligheternas dag, säger BTH-lektorn Linda Mattsson. Här vill vi att elever med särskild begåvning och stort matematikintresse ska få träffa likasinnade och riktigt snöa in på spännande problemlösningar under en dag.
– Och det är underbart att se ungarna gå igång på uppgifterna, utbrister hon i nästa andetag
Och glöm allt vad skolbänkar, räkneböcker, miniräknare och facit heter. Det mesta under dagen handlar om kreativa övningar som ska öka förståelsen för hur man kan lösa svåra matematiska problem.
Vi journalister och fotografer sätts genast på prov av en entusiastisk Linda Mattsson som ger oss en kladd hobbylera och en skiva med tre utstansade geometriska former. Vi går alla bet på uppgiften.
– De flesta fjärdeklassarna löser det här, upplyser Linda.
Möjligheternas dag ska vara riktigt utmanande och bestå av övningar som inte gör sig i den vanliga klassrumsundervisningen.
– VI vill plocka fram egenskaper som vi vet att barnen har nytta av för att utveckla sin talang. Kreativitet, risktagande, mod och uthållighet.
I ett annat rum får vi besöka mellanstadieelevernas final i en tävling där de två finallagen med olikfärgade bollar ska illustrera den digitala informationens väg genom olika servrar för att sedan dyka upp som information på en datorskärm.
– Det är viktigt med arbetsuppgifter som är motiverande att lösa, säger Eva Pettersson som håller i övningen, och allt som har med internet att göra är motiverande.
– För att skapa motivation för mindre barn kan man till exempel ha övningar med russin i olika koppar, säger matematiklektorn Linda Mattsson.
Hon påpekar också hur viktigt det är att ha många övningar som motiverar samarbete istället för individuellt tävlande.
– Man behöver kunna samarbeta för att lösa stora och svåra problem inom forskningen.
Men hon konstaterar också att tävlingsmomentet påverkar eleverna väldigt olika.
– För en del är det jättetändande att tvingas prestera i skarpt läge, och det är då de gör allra bäst ifrån sig. Andra fokuserar istället för mycket på själva prestationen och lyckas sämre i en tävlingssituation.
Möjligheternas dag introducerades förra året av BTH tillsammans med Nationellt Centrum för Matematikutbildning vid Göteborgs Universitet. Dagen blev en succé och en uppföljare 2018 var självklart.