Magnus meny på Mc Donald?s
Mc Donald?s firar sitt tioårsjubileum med Magnus meny. Det är Karlskrona kommuns turistchef Magnus Broomé som gör reklam för Mc Donald?s.
Bara lovord
Samme Magnus Broomé sitter med i ledningen för en arbetsgrupp inom föreningen Carlscrona Centrum som planerar ett evenemang där årets bästa restaurang ska utses. I den arbetsgruppen sitter också Mc Donald´s chef i Karlskrona.
I Mc Donald´s-annonsen figurerar turistchefen med sin bild och med underskriften "Magnus Broomé Karlskrona kommun"·
Så här står det i annonsen:
"Mitt dagsprogram är späckat och lunchen blir ofta alldeles för kort. Då passar det bra med en fräsch sallad och juice på Mc Donald´s. Det är gott, det går fort och personalen är trevlig".
Olämpligt
Stig Hellström på föreningen Carlskrona Centrum tycker att det är direkt olämpligt att en kommunal tjänsteman säljer sig med kommunens underskrift till en enskild restaurang eller affär på det här sättet.
- Kommunen ska göra reklam om mångfalden. Därför är jag förvånad över att turistchefen har ställt upp för en enskild näringsidkare, säger han.
Magnus Broomé poängterar att han inte fick betalt för att göra reklamen. Och om han har medverkat till att gynna en enskild näringsidkare anser han att det är av ringa omfattning.
- Mitt kommunala uppdrag är att utveckla besöksnäringen i Karlskrona, och i det uppdraget ingår att jobba mot det privata näringslivet, säger han.
Kommunens namn
Men också Karlskrona kommuns kommunalråd Mats Johansson är mycket tveksam till att kommunens namn ska användas i den typen av reklam.
- Det måste finnas ett genomtänkt syfte och en samarbetsrelation om namnet Karlskrona kommun ska finnas med i reklamen. Annars ska man generellt undvika att dra in kommunens namn, säger Mats Johansson.