Lägre vinst för UIQ:s ägare
Mobiltelefontillverkaren Sony Ericsson lyckades sälja nästan 26 miljoner telefoner under tredje kvartalet och det räckte till en vinst före skatt på 384 miljoner euro, cirka 3,5 miljarder kronor, för årets tredje kvartal.
Det var klart bättre än telekomanalytikernas förväntningar på knappt 360 miljoner euro. Men samtidigt var det en rejäl minskning jämfört med vinsten på 433 miljoner euro under samma kvartal i fjol.
– Det var ett exceptionellt kvartal förra året när det gäller marginal och vinst. Vi hade i det kvartalet en mycket gynnsam produktmix och mycket låg kostnadsnivå, säger Sony Ericssons vice vd Anders Runevad till TT.
Han bedömer att fjärde kvartalet i fjol inte var lika exceptionellt. Det innebär att jämförelsesiffrorna vid nästa delårsrapport inte blir lika tuffa att möta som under kvartal tre.
Försäljningen steg till 3,1 miljarder euro, en ökning med blygsamma 7 procent. Under andra kvartalet låg försäljningsökningen på närmare 40 procent under andra kvartalet. Det betyder att ökningstakten fallit radikalt.
– Vi räknar inte med att kunna fortsätta den otroliga tillväxt vi hade i kvartal 1 och kvartal 2. Det kommer att bli en minskad ökningstakt efterhand, säger Runevad.
Antalet levererade telefoner var 25,9 miljoner, jämfört med 19,8 miljoner tredje kvartalet 2006. I mobiltillverkarvärlden är ingen tillverkare bättre än sin senaste modell.
Och ökningen beror till stor del på att Sony Ericsson har sålt bra med sina enklare mobiler. Det bidrog till att det genomsnittliga försäljningspriset föll till 120 euro, jämfört med 147 euro ett år tidigare. Men snittpriset är fortfarande högt jämfört med konkurrenterna.
Runevad medger att det blir svårt att hålla det höga snittpriset uppe framöver, men menar samtidigt att det inte gör så mycket så länge bolaget tjänar pengar.
– Snittpriserna går neråt i vår bransch men vi är konfidenta att vi kan balansera marknadsandelsmål med lönsamhet. Det viktiga för oss är att vi kan öka våra andelar och behålla lönsamheten, säger Runevad.
Bolaget uppskattar att den egna marknadsandelen nu ökat med 1 procentenhet till 9 procent. Den totala världsmarknaden i år beräknas till 1,1 miljarder telefoner.