Kommunalrådetställde upp som reklampelare
Det är ovanligt att kommunpolitiker i annonser gör reklam för enskilda företag.
Det är inte heller säkert att det är lagligt.
Komunallagen
Enligt kommunallagen är det tillåtet att genomföra åtgärder för att allmänt främja näringslivet i kommunen. Men "individuellt stöd till enskilda näringsidkare får lämnas bara om det finns synnerliga skäl för det" (KomL 2:8).
I nyhetsbrevet Telecomcity Magazine har Karlskronaföretaget Wireless Independent Provider, WIP, en helsidesannons. Där syns en glatt leende Mats Johansson, som gör reklam för Wipmail, en av företagets produkter.
En enstaka händelse
Enligt Mats Johansson var hans reklamuppdrag en enstaka händelse:
- WIP frågade om jag kunde tänka mig göra det. Jag frågade kommunjuristen hur man gör i den här typen av sammanhang. Han läste annonsunderlag och texter, och sa att det var okej, säger Mats Johansson.
Du var tveksam till att medverka i annonsen?
- Nej, jag var inte tveksam. Men jag tycker det var viktigt med en ordentlig genomgång. Därför tog vi kontakt med kommunjuristen, för att inte få den här diskussionen om det är förenligt med kommunallagen och så vidare.
Enligt Mats Johansson fick han inte betalt för att medverka i annonsen, och han är inte säker på att han kommer att medverka i fler reklamsammanhang.
- Det kommer i så fall att värderas vid varje enskilt tillfälle.
Vad säger du om Maxi stormarknad vill ha hjälp med att sälja billig fläskfärs?
- Då kommer jag att tacka nej.
Vad är skillnaden jämfört med WIP?
- Skillnaden är att det här är en del av profileringen av Karlskrona. Hade det varit en rak, kommersiell marknadsföring hade det varit enkelt för mig att tacka nej. Men det här är en samverkan och ett sätt att profilera en stad, tillsammans med att profilera ett företag.