Inte farligare köra bil i mörker
Det är inte farligare att köra bil i mörker än dagsljus. Det visar en färsk undersökning från Vägverket. Forskaren Östen Johansson har undersökt olyckor mellan åren 1984 och 1999 för att få en jämförelse.
Han valde att titta på alla olyckor som skedde mellan klockan 16 och 17 under november, december och januari och jämförde med samma timma månaderna innan och efter. Under de tre vintermånaderna är det mörkt vid den tidpunkten, men inte innan eller efter.
- Rent metodiskt är det ändå svårt att bestämma mörkers inverkan på olyckor, för med mörkret kommer ofta andra variabler på vintern. Det kan vara mörkt och halt eller det kan vara mörkt och regnigt, vilket gör sikten sämre. Men det kan också vara mörkt och snö på marken, vilken gör sikten bättre, säger han.
En annan faktor är att lagbrotten i trafiken ökar på natten. Då kör många för fort och det finns fler alkoholpåverkade förare. Dessutom är fler trafikanter trötta.
Det mest överraskande resultatet av studien är att mörkret inte påverkar antalet singelolyckor. I tätort sjunker risken att krocka, på landsväg är det ingen skillnad. Det samma gäller krockar med andra fordon, risken sjunker i tätort och är oförändrad på landsväg.
Ökad försiktighet bidrar troligen alltså till att säkerheten inte blir sämre. Man ökar helt enkelt uppmärksamheten eftersom det är svårare att urskilja föremål. Antagligen bidrar också att många helt enkelt undviker att köra i mörker.
- Det finns också vissa fördelar med mörkerkörning på landsväg jämfört med att köra i dagsljus. Man ser till exempel mötande trafik tidigare och kan anpassa fart och placering på vägen i god tid.
Men om bilisterna ser varandra bättre, så är det annat som döljs desto mer. För medan risken att krocka med en annan bil är oförändrad eller lägre, så skjuter risken för viltolyckor i höjden. Det är nästan 500 procents större risk att krocka med vilt i mörker än dagsljus.
Just den situation som ökar säkerheten för bilisterna, minskar den för viltet. Medan man ser den mötande bilen mycket bra, blir vägkanten till höger om bilen helt svart.
När det gäller gående ökar risken att bli påkörd av en bil med över 150 procent. Siffrorna gäller bara i tätort med gatubelysning, där en gående syns bättre än på landsväg.
- Därför är det antagligen ännu större risk för gående på en landsväg. Går man utan reflex och på fel sida väga lever man oerhört farligt, men går man på rätt sida med bra reflexer så borde man vara ganska säker.
Farligast är det alltså för gående när två bilar möts, eftersom de bländar varandra. Annars kommer rapporten fram till att just bilarnas hel- och halvljus fungerar bra.