Han vill ställa hårdare krav på skolskjutsarna
I dag går anbudstiden ut för de företag som efter sommaren vill ta ansvar för delar av skolskjutsverksamheten i Karlskrona. Vilka bolag som lämnat bud hålls hemligt till dess att barn- och ungdomsförvaltningen beslutat att tilldela kontraktet till en viss leverantör. För att bli aktuell för ett skolskjutskontrakt krävs att företaget lever upp till de villkor som regleras i det så kallade förfrågningsunderlaget.
Lägst pris vinner Om flera intresserade företag bedöms gör det blir den som erbjudit lägst pris vinnare. Det är ett urvalssystem som döms ut av revisorn Bo Löfgren.
- Tyvärr är det pengarna som styr. Jag hade hellre sett att priset är en av flera delar som vägs in när upphandlingen avgörs. Andra viktiga delar kan exempelvis vara miljökrav, säkerhetskrav samt förarnas utbildning. Det har jag också muntligen framfört till ansvariga tjänstemän på förvaltningen, säger Bo Löfgren.
Han menar att villkoren och kraven i förfrågningsunderlaget fortfarande inte är stränga nog, trots att det gjorts en del justeringar sedan den senaste upphandlingen.
- Det besked som jag har fått är att det kostar för mycket. Men det är inte rimligt att vi ställer högre krav på vad kommunens egen personal kör i än på de skolbussar som dagligen skjutsar barn.
Enligt Bo Löfgren har de senaste årens turbulens kring transportföretaget Kallinge Taxi orsakat både upprördhet, oro och förtvivlan bland berörda föräldrar.
- Uppföljningen från kommunens sida har varit för dålig och för vag. Att skriva in en möjlighet om viteskrav är inte tillräckligt.
"Det är politikernas sak" Kommunrevisorn vill nu att frågan flyttas från tjänstemän på förvaltningen till politikerna i barn- och ungdomsnämnden.
- Den här frågan är egentligen för stor och för viktig för att avgöras av tjänstemän. Som jag ser det är det också politikernas sak att enas om vilka krav som ska ställas i förfrågningsunderlaget.
Barn- och ungdomschefen Per Olsson har inga kommentar till Bo Löfgrens kritik mot upphandlingen:
- Det ingår inte i mitt jobb att ha det.