Den nya lärarlösa skolan
Båda flickorna går första årskursen på omvårdnadsprogrammet på Törnströmska gymnasieskolan. Och de har valt just det programmet för att skaffa sig kompetens för ett yrke inom sjukvården.
Sedan höstterminens start har det varit ständiga avbrott i undervisningen.
Inga heldagar
- Vi har knappt haft några riktiga heldagar med undervisning, och det händer ofta att vi har fått åka hem igen redan vid tio på förmiddagen, berättar Ida Eliasson.
Hon bor i Kristianopel och de oregelbundna skoltiderna medför en massa krångel med busstider och oplanerade hemfärder.
När BLT besöker skolan är dörren till klassrummet låst. Lektionerna i engelska är inställd och någon vikarie har inte satts in.
- Så är det jämt. Vi brukar stå och vänta utanför klassrummet en kvart, och kommer det inga lärare får vi gå. Ibland får vi besked om att lektionerna är inställda halva dagen, säger Frida Paulrud.
Eleverna på omvårdnadsprogrammet har klagat, men de upplever inte att de får gehör för sin kritik.
- Vår rektor säger bara att det inte är hans problem. Den enda som bryr sig är vår mentor, men hon kan inte göra något. Det känns som om skolan underprioriterar omvårdnadsprogrammet, säger flickorna.
Tjugo procent
Och berättar att sedan terminen började har de redan missat tjugo procent av den obligatoriska datakursen, och undervisningen i samhällskunskap har knappt kommit igång.
- Vi fick besked om att ägna oss åt självstudier i samhällskunskapen. Men det dröjde två månader innan vi fick lösenord till datorerna som vi skulle använda för studierna. Vi har hur mycket som helst att ta igen, säger de.
Oroar sig för slutbetyget
Och bland de 25 elever på omvårdnadsprogrammet sprider sig missnöjet över att deras utbildning saknar struktur.
- Vi oroar oss redan över hur det blir med slutbetyget. Vi hinner aldrig läsa in alla kurser vi har missat, säger Ida Eliasson och Frida Paulrud.