De vill ge liv i luckan åt ungdomar i Karlskrona
Eelin Lee Dahlqvist driver den ideella verksamheten Nöjesgalaxen. Dit kan unga vända sig när de behöver hjälp att genomföra projekt eller event.
– Ungdomarna kan komma till mig med precis vad som helst. Om de vill ha en konstutställning, vattenkrig eller spela in en musikvideo. Allt som engagerar och är roligt är välkommet, berättar Eelin Lee Dahlqvist.
Hon är handledare och ungdomarna själva får genomföra sina projekt.
Under vintern och hösten har Nöjesgalaxen legat nere på grund av tid- och pengabrist.
Trots det har förslag om arrangemang trillat in till Eelin Lee Dahlqvist mejl.
Eelin Lee Dahlqvist beslöt sig för att kontakta entreprenören Mikael Blomqvist om ekonomiskt stöd. En sak har de nämligen gemensamt – intresset för Karlskronas ungdomar.
Tillsammans ska de väcka engagemang i staden.
Mikael Blomqvist har till en början gått in med 25?000 kronor. Eelin Lee Dahlqvist är den som sköter arbetet.
– Enkla grejer har en tendens av att bli svåra här i Karlskrona. Det krävs till- stånd och beslut för minsta lilla event, säger Eelin Lee Dahlqvist.
Pengarna ska fördelas över flera små projekt som de hoppas ska beröra många ungdomar. Därefter ska de utvärdera arbetet.
– Förhoppningsvis blir detta ett långsiktigt samarbete som en dag kan leda till jobb för ungdomar. Det skulle vara roligt om fler företag gick in och bidrog, säger Mikael Blomqvist.
Tanken är att vägleda och pusha ungdomarna. Utan erfarenhet och ekonomi kan det vara svårt att genomföra offentliga arrangemang.
– Det är viktigt att det händer roliga saker här i Karlskrona. Vi vill göra det som ingen annan gör. Vi ska lyfta ungdomarnas tankar och talanger, säger Mikael Blomqvist.
Eelin Lee Dahlqvist berättar om Harlem shake som för ett par veckor sedan arrangeras på Stortorget i Blekinge.
– Jag stod inte för eventet. Men jag vet att det var problem med kommunen. De tog lång tid att få tillstånd och kommunen ville till en början inte bidra med de 700 kronor som behövdes, säger hon.
200 personer deltog i dansen och videon från eventet har setts av mer än 8 000 personer på internet.