Barnens krav växlar ständigt
Helena Gärefeldt märker att de traditionella leksakerna är på väg bort. Istället växlar populariteten mellan olika saker som dyker upp i barnens värld, och sedan försvinner lika fort.
- Det är precis som modeflugor, säger hon. Alla ska ha det och sedan är det borta.
Pokémon är inne
I nuläget är det Pokémonkorten, Harry Potter prylar och olika former av lego som säljer bäst. Serier med action-gubbar som Bat Man har nästan helt försvunnit ur hyllorna.
- Det påminner inte om normala grejor i verkligheten längre.
De som köper mest är fortfarande vuxna. Men Helena Gärefeldt tror att TV-reklamen (som är förbjuden i Sverige men sänds på de flesta satellitkanaler) påverkar vad som köps. Det är inte så att föräldrar har börjat veckohandla i affären - men fler än tidigare småhandlar.
- Alla är utsatta för reklamen även om den är förbjuden. Men barnen har svårare att ta sig till affärer själva. Istället skriker de på föräldrarna när de väl är här.
Har blivit mättade
Själv har hon två barn, en dotter på fem år och en son på tre år. Men eftersom de tillbringar så mycket tid i affären har hon svårt att se några signaler hos dem.
- De har nog blivit mättade, säger hon. De är faktiskt inte speciellt intresserade av leksaker.