BLEKINGE
Länsstyrelsen i Blekinge kommer på måndag att spika det svar på förslaget som ska skickas till regeringen. Enkelt uttryckt så stöder länsstyrelsen vissa delar av förslaget men har starka invändningar mot andra.
- Vi tycker idén med höjd ersättning med fem procent till enskilda vägar är bra, men anser att omfattningen är alldeles för stor, säger Bengt Gustafsson, kommunikationsdirektör på länsstyrelsen.
En god affär
För staten är förslaget en god affär om det blir verkligt. Visserligen höjs bidraget till enskilda vägar men samtidigt vill staten "slippa" 34 mil av de vägar som den nu har ansvaret för i Blekinge.
Totalt skulle det i så fall bli elva procent mindre allmän väg i länet.
- Det handlar om lågtrafikerade vägar på gles- och landsbygden, säger Bengt Gustafsson som också är kritisk till de kostnader som Vägverket behöver för att klara uppdraget idag.
- Vägverket behöver 22 kronor per meter och år, att jämföra med de 11 kronor som utgår i bidrag till enskilda vägföreningar, säger han.
I det förslag till yttrande som ligger färdigt uppmanar länsstyrelsen därför Vägverket att rationalisera sin väghållning.
- Och går inte det så är ju de enskilda bidragen uppenbarligen i underkant, säger Bengt Gustafsson.
Avgift på färjor
I förslaget föreslås även att Aspö- och Ytteröfärjorna i Karlskrona blir allmänna, de är enskilda idag. Därmed skulle det bli möjligt att avgiftsbelägga de båda färjorna.
Får stöd
Länsstyrelsen stöder de tankegångarna.
- Under förutsättning att avgiften på färjorna inte motverkar en gynnsam utveckling. Men varför ska det kosta pengar att åka buss till Rödeby men inte att ta färjan till Aspö? säger Bengt Gustafsson.