Tecken förmedlar barnens tankar
I gruppen på Möllebackens förskola går tolv barn i åldrarna ett och ett halvt till tre år. Barnen är fortfarande för små för att uttrycka sina viljor med hjälp av talspråket.
Ett och annat ord har de redan lärt sig, men att sätta ihop en fullständig mening med hjälp av talet är värre när man är så ung. Ändå finns det massor som de vill förmedla och när de inte lyckas med det känner de frustration. Men på Möllebackens förskola har personalen infört ett slags tecken som stöd som barnen tar till sin hjälp.
Ser lite trött ut
Tabarak Ghazy ska snart fylla tre år. Hon har inte sovit middag än och ser lite trött ut. Hon söker efter barnskötare Ingela Salbos blick och viker upp båda handflatorna i en gest som visar att hon vill läsa.
Ingela fattar galoppen och tar ner den bok som Tabarak vill ha. Att kommunicera med hjälp av gester och ord underlättar för alla barnen - inte bara för de barn som är sena i språkutvecklingen, menar förskollärare Sofie Hallberg.
Tvåspråkig
Tabarak är tvåspråkig och det är inte alltid personalen förstår hennes hemspråk, men med hjälp av gesterna förstår personalen bättre. Dessutom hjälper gesterna Tabarak själv att översätta sitt hemspråk till svenska.
- Gesterna fungerar som en brygga mellan deras språk och det svenska, säger förskollärare Åsa Svensson och syftar på de tvåspråkiga barnen.
I alla sammanhang använder såväl barnen som personalen gester för att berätta och förmedla olika saker. Men en gång om dagen har de även en samling när barnen i grupp gestikulerar, ljudar och sjunger, allt för att hitta olika vägar till kommunikation och för att förstå ljudens, ordens och gesternas innebörd.
Undviker konflikter
- Det stärker barnens självkänsla om vi förstår dem och så kan vi undvika onödiga konflikter, säger förskollärare Sofie Hallberg. Hon och hennes arbetslag har jobbat med tecken som stöd under två och ett halvt år. Flera förskolor i staden är också på gång att använda tecken som stöd i kommunikationen.