Bengt Pettersson i Elsebråne, norr om Karlshamn, är en av många som hört av sig till BLT efter att ha läst att Telia påstår att alla telefoner fungerar igen.
- Vi har inte haft telefon sedan i söndags och nu säger de att det tar tio dagar till att laga.
"Hopplöst" Problemet för honom och hans familj är att det också är dålig täckning för mobiltelefoner. Ändå ligger huset bara tolv kilometer från centrala Karlshamn.
- Sen är det ju hopplöst också när man ska ringa och felanmäla. Det går ju inte att få prata med en levande människa.
Han delar sin frustration med Anders Berggren som bor med sin familj vid Loberget, nära Ire.
- Vi har faktiskt fått tillbaka telefonen i dag (läs i går). Men det var för att vi ringde och ringde och tryckte på om att mina föräldrars trygghetslarm inte fungerade. Annars hade vi säkert också fått vänta.
Medger fel Hans G Larsson på Telia Sonera medger direkt att det är fel att påstå att alla fått telefonen tillbaka.
- Kartbilden vi visar på internet visar större fel på våra telefonstationer. Där syns inte fel på ledningar ut till enskilda abonnenter.
Sanningen är att i går saknade mer än 500 av Telias kunder i Blekinge fast telefonförbindelse. Hur lång tid de får vänta varierar. Upp till två veckor är det besked många fått.
- I en normal situation borde vi haft omkring 60 felanmälda telefoner i Blekinge. Det är också så att vi haft höga siffror hela hösten och stormen Per förvärrade det hela ytterligare.
Får kritik Telia har fått kritik av Post- och Telestyrelsen för att man inte redovisar alla telefonfel.
- Komiskt nog hade vi diskuterat just det här bara veckan före stormen. Vi måste hitta ett sätt att redovisa det här korrekt.
Hans G Larsson råder också abonnenterna att inte ha för bråttom (!) med att felanmäla sina telefoner:
- Jo, det kan låta konstigt men det är faktiskt ett problem för oss. Just i samband med stormar och oväder bör man vänta med att felanmäla. Åtminstone till ett par timmar efter det att strömmen kommit tillbaka.
Inte automatiskt När det gäller trygghetslarmen så ser inte Telias automatiskt att det finns ett larm kopplat till en viss felanmäld telefon.
- Då är det bra om anhöriga eller vårdpersonal kan påpeka för oss att det finns ett trygghetslarm. Kan vi prioritera just det felet då så gör vi det.