Skidresan en besvikelse
Två av tre lägenheter var ouppvärmda, det saknades permanenta sängar och lägenheterna var dessutom ostädade. Nu tycker Allmänna Reklamationsnämnden att resebolaget ska betala tillbaka 7 500 kronor till de drabbade familjerna.
Stora brister
De brister i boendet som Allmänna reklamationsnämnden funnit är; uppvärmningen i två lägenheter och elförsörjningen i en lägenhet och städningen vid ankomsten. Dessutom var lägenheterna mindre än av resesällskapet kunde förvänta sig.
Därför rekommenderar nämnden att resebolaget Excalibur Tours Sweden AB i Göteborg betalar de totalt 14 resenärerna 7 500 kronor. Två av ledamöterna ansåg att det hade räckt med 4 500 kronor.
Problem året innan
Det var redan sportlovet 2001 som familjen i Asarum och två vänfamiljer fick problem med sin vistelse i Marilleva i Italien. De rymliga trerumslägenheter som arrangören hade utlovat visade sig vara mycket små och det alternativ som erbjöds tyckte inte resenärerna var acceptabelt.
Vid hemkomsten kom familjerna överens med reseföretaget om en ny resa vintern 2002 till en nettokostnad. Rabatten motsvarade cirka 6 300 kronor enligt Excalibur Tours Sweden AB:s inlägg till Allmänna reklamationsnämnden. Lägenheterna skulle vara rymliga, men så var inte fallet enligt resenärerna.
Ingen värme
Dessutom var två av tre lägenheter ouppvärmda och det tog två dygn att få upp värmen. Det saknades permanenta sängar i två av tre lägenheter, en saknade ström och en saknade köksutrustning. Det faktum att det var ostädat, damm på skåpen, en förtorkad korvskiva och kvarglömda smutsiga underkläder, gjorde inte saken bättre.
Vet vad som gäller
Det alternativ till boende som den lokala agenten erbjöd accepterades inte heller av familjerna. Mannen i Asarumsfamiljen påpekar att man åkt skidor i Alperna i 26 år och att man är väl medvetna om vad som gäller.
Resebolaget konstaterar att man gjort allt man kunnat för familjerna, men Allmänna reklamationsnämnden tycker ändå de ska betala pengar till de drabbade familjerna.