Satsning på moderniserad rulle kan lyfta Abu i Svängsta
– Vi har uppgraderat klassikerrullarna. Den är den största ansiktslyftningen vi gjort på länge och vi har uppgraderat vår produktionsutrustning. Nu tillverkar vi dem för fullt och de allra första är på väg ut i butik, säger Jan Sjöblom, Abu Garcias Sverigechef.
De uppgraderade Ambassadeurrullarna är på väg över till USA med fartyg och ska presenteras för kunderna där först. Detta är den största marknaden för Abu. Det kommer snart att hållas en stor sportfiskemässa i USA där rullarna ska finnas med. I september kommer de ut på den svenska marknaden.
– Vi gör 110 000 rullar om året, 105 000 av dem är klassikerrullar. De har fått nya färger och är mer ergonomiskt utformade. Det är modernare stuk på dem, säger Jan Sjöblom.
De nya fiskerullarna kommer att vara lite dyrare och det är för att höja statusen på den konstaterar Jan Sjöblom. De uppgraderade rullarna har fått ett positivt mottagande.
– Vi har fullt upp i produktionen. Vi kör så mycket vi kan så de nya produkterna ska kunna finnas på lager när kunderna efterfrågar dem. Vi har jobbat ganska hårt med det här under ett år, säger han.
Det är 65 tillsvidareanställda i Abus fabrik i Svängsta, men under högsäsong utökas styrkan med omkring 20 personer. De jobbar även i det centrallager som finns placerat i Svängsta. På lagret är det knappt tio tillsvidareanställda året runt.
– Under högsäsong, mars till september, blir det 15 personer till i lagret, säger Jan Sjöblom.
Den kalla vintern och våren har gjort starten trög för Abu och försenat säsongen med en månad. Men nu är det full fart.
– Vi har tagit igen det med råge, säger Jan Sjöblom.