I slutet av augusti berättade BLT att mopeden, av märket Piaggio, fått köpare och säljare att hamna på kollisionskurs. Då berättade Ulrika Larsdotter att mopeden på nytt stod still och att hon var hjärtligt trött på den.
Företagarna Stefan Ohlsson och Benny Bergström ansåg däremot att de gjort allt de kunnat för att hjälpa henne.
"Skit i tanken" Efter det att artikeln publicerades lämnade Ulrikas sambo, Micael Nilsson, in mopeden till firman i Mörrum. Benny Bergström gick igenom den och fann att det var "skit i tanken". Efter rengöring körde han den cirka 15 mil och den gick oklanderligt. Stefan Olsson kontaktade BLT den 11 september och skrev att rengöring och provkörning kostade 2 025 kronor.
Stefan Ohlsson, har du kontaktat kunden och berättat detta?
- Nej, jag har inte varit i kontakt med kunden. Jag är inte intresserad av att ha en relation. Ta du kontakt med henne, eller så får hon ringa själv.
Gick på garantin Till BLT förklarade han också att de tidigare reparationer som firman gjort egentligen skulle ha kostat kunden 6 000 kronor, men nu tog firman det på leverantörens garanti. Detta för att vara snäll mot Ulrika Larsdotter. Stefan Ohlsson påstår även att det var trimning av mopeden som orsakade att motorn skar. Han hänvisade till att avgasröret var ihoptryckt och denna åverkan hade fått motorn att skära.
Micael Nilsson berättade att mopeden varit trimmad, men att det endast var en "plomb" som var bortdragen. Det klämda röret hade inget med trimningen att göra, tvärtom menade han att detta skulle försämra farten. Varken han eller Ulrika Larsdotter förstår hur det kan ha blivit skit i tanken.
- Antingen har vi tankat på mack eller tankat från den nya dunk vi köpte, säger Micael Nilsson.
Grus i tanken Stefan Ohlsson påpekade att det var fullt med grus i tanken och att detta inte gick på någon garanti.
- Antingen har man haft bensin i en skitig dunk eller så kan man ha haft elaka kompisar, säger han.
Såväl köpare som säljare har varit i kontakt med konsumentsekreteraren i detta ärende. Nu står mopeden klar, men ännu har Ulrika Larsdotter inte hört av Cykel & Motor i Blekinge. Hon är inte intresserad av att hämta ut mopeden eller betala för reparationen. Stefan Ohlssons inställning är också glasklar:
- Mopeden står här. Vi har lagt ned en timme på rengöring och fyra timmar på körning. När hon betalt får hon mopeden. Vill hon inte betala, behåller vi mopeden.
Anser sig felfri Stefan Ohlsson understryker att firman årligen säljer 200 mopeder, 300 cyklar och 400 gräsklipppare och traktorer. Det finns cirka 1 000 kunder.
- Vi har god tillväxt och det hade vi inte haft om vi burit oss illa åt. Det är fyra år sedan en kille hade en synpunkt, säger Stefan Ohlsson.
Ulrika Larsdotter och hennes sambo Micael Nilsson har bestämt att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden på grund av att firman ännu inte hört av sig. De vill inte heller betala för den senaste reparationen.